søndag 28. april 2013

Mammas og min vegetarlapskaus

I en vegetarlapskaus gjør du egentlig det samme som i en vanlig lapskaus, minus kjøtt. Det er alltid gøy å gjøre de tradisjonelle matrettene man er vant med fra barndommen om til vegetar. Mamma har nok mye av skylda i at jeg er så glad i å lage mat, hjemme hos oss har det alltid vært fokus på god og sunn mat. Her er det ikke snakk om at vegetarianerne skal sitte og spise tilbehøret eller salaten. Lapskaus passer også bra som restemat om du har en del grønnsaker liggende.


Nok til 4-6 porsjoner, kommer an på matlysten :)
60 min +
Er i utgangspunktet vegansk, men sjekk buljongen og vegetarpølsene.

Du trenger:
3-4 gulrøtter
8-10 poteter
1 skive sellerirot
2 skiver kålrabi
5 puter frossen spinat
ca. 1/2-1 liter vann
Grønnsaksbuljong
Salt, pepper, chilipulver
Evt. vegetarpølse

Dette er cirkamål. Ha mer av det du liker, og bruk gjerne andre grønnsaker også.

Jeg er ikke særlig glad i løk og purre, så jeg har heller i sellerirot og chili for å piffe opp smaken litt.

Begynn med å kutte grønnsaker. Poteter, kålrabi og gulrøtter kuttes i terninger. Sellerirot kan enten finhakkes eller kuttes i terninger. Hvis du vil ha i vegetarpølse så kutter du denne i biter, men ikke ha den i før mot slutten av koketiden.

Ha grønnsakene i en stor gryte og dekk med vann. Ha i buljong. Grønnsakene skal få lov å koke lenge, til de er helt møre. Dette kan ta opptil 45-60 min. Rør innimellom. Lapskausen skal bli god og tykk.

Smak til med salt og pepper, ikke bruk for mye salt hvis buljongen allerede er salt. Ha i ca. 1/2 strøken ts chilipulver.

Serveres med flatbrød.


Tips: Annet godt lapskauskrydder er salvie, timian og laurbærblad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)