mandag 27. mai 2013

Falafel

Falafel er så digg! Når jeg sier falafel tenker jeg alltid på Danmark, fordi første ganga jeg smakte det var fra en litt shabby bod i Christiania i Køben. Siden har jeg vært frelst, som de fleste veggiser. Falafel er vegetarianernes kebab. Den fås ofte kjøpt på de samme stedene som selger kebab, og det er perfekt nattmat. Sesam på Samfundet i Trondheim har forresten de beste pitabrødene som falafelen kommer i, anbefales! Falafel er basically laget av moste kikerter og krydder.


15-20 falafler
30 min
Vegansk

Du trenger:
  • 400 g kikerter, ferdig bløtlagt og kokt eller hermetiske
  • 2-3 ss fint mel
  • Matolje
  • Krydder: salt, pepper, spiskummin, chilipulver, paprikapulver

Hvis du liker løk så er det selvsagt bare å kjøre på med hakket løk!

Skyll kikertene godt og la dem renne av seg. Mos dem litt med en gaffel eller potetstapper. Bland inn ca. 1 ss matolje og krydder. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye krydder du skal ha i, da det avhenger av smak og styrke. Prøv med 1/2 ts salt, 1/2 ts pepper, 1 ts kummin, 1/2 ts paprika og et bittelite dryss chili. Liker du det hot så tar du mer! Kjør blandingen i food- prossecor eller stavmikser til en fin masse.

Varm litt olje i en panne på høy varme (ikke høyest, da svir det seg).
Form små kaker eller baller av kikertmosen og stek dem til de er gylne og har en fin stekeskorpe.

Serveres gjerne i pitabrød, med blandet salat og dressing eller passende saus. Ha gjerne i noen jalapeños!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)