lørdag 1. juni 2013

Barbeco

Endelig har jeg fått tid til å skrive om vår nyinnkjøpte Barbeco!

Jeg elsker grillmat! Noe av det aller fineste jeg vet å dra ut i båt en varm sommerdag, gå i land på en holme med gode folk og grille god mat. Eventuelt ta en tur i parken, men siden jeg er så heldig å ha vokst opp på en sørlandsøy er holmer, strender og svaberg mine favoritter. Så snart eksamen er over reiser jeg sørover for sommerferien, fram til da drømmer jeg meg bort i bilder fra tidligere sommere:


Engangsgriller er bare noe tull, de forurenser og ødelegger. Husker så godt under søppelstreiken i Trondheim for ett års tid siden, det lå engangsgriller strødd. Det ser ikke bra ut, og det forurenser. Derfor har vi lett etter noe mer miljøvennlig, men fortsatt både turvennlig og studentvennlig. For turglade folk er det en fordel å ha noe som man kan ta med seg, og med en liten leilighet og studentøkonomi er ikke en stor gassgrill et alternativ. Vi tenkte først på en bøttegrill, men så kom vi over Barbeco:

Bilde: produsenten
Ifølge produsenten er Barbeco "Quicker, tastier, greener". Barbeco er som du kanskje har skjønt en kombo av ordene "barbeque" og "ecological". Det er flere grunner til at denne grillen er mer miljøvennlig enn andre griller. Ikke bare er den ment som et alternativ til engangsgriller, men i tillegg bruker den miljøvennlige kokosbriketter i stedet for vanlig kull og tennvæske, og det følger med et underlag du kan bruke så du ikke skader bakken hvor du setter grillen. Den oppfyller også mine krav om å være tur- og studentvennlig, da den tar lite plass og kostet bare 99 kr! I tillegg må du kjøpe kokosbriketter, men disse er ikke dyre.

Barbeco ble en av to testvinnere da FBI testet minigriller tidligere i år (se testen her). Naturvernforbundet anbefaler folk å kjøpe griller til flergangsbruk, som Barbeco; "Norges Naturvernforbund ønsker at folk skal kunne grille og hygge seg ute med god miljøsamvittighet. Det kan de gjøre med en grill til flergangsbruk, sier generalsekretær Jan Thomas Odegard i Naturvernforbundet. (...) I tillegg til avfallet medfører bruken av engangsgrillen betydelige forsøpling og sviskader på grønt- og friluftsområder i og utenfor byene. Brannvesenet har påvist at forlatte engangsgriller har forårsaket en rekke skogbranner." (Kilde)

Jeg er foreløpig veldig fornøyd med min Barbeco. Den er på størrelse med en engangsgrill, så du har ikke alt for stor plass til å grille. Samtidig er den jo ment som en erstatning for engangsgriller, så da er størrelsen helt OK. Jeg liker at den kan tas med over alt, at kokosbrikettene er miljøvennlige og at prisen er såpass lav. Grillen blir fort varm, det eneste negative jeg kan si er at det kan være litt vanskelig å få fyr på brikettene. Du bør ha en stormlighter e.l, med vanlig lighter eller fyrstikker er det litt vanskelig... men det går!

Engangsgrill VS Barbeco


Grillen kan kjøpes på f.eks. Ica eller Rimi. Det er ikke alle buikker som har den inne, men spør - så kan de bestille den for deg. Hvis ikke kan du jo bestille den selv fra en nettbutikk som Naturvernbutikken eller Lesstrash. Husk også å bestille kokosbriketter, det fulgte ingen med da vi kjøpte vår grill.

Her kan du se selveste Jens August demonstrere grillen. Husk; det er mye mer enn pølser som kan grilles!
Link til mine oppskrifter på vegertarisk grillmat.

7 kommentarer:

  1. Men du, "remove embers" - er ikke dette det klassiske problemet da? Helle over en engangsgrill ved et sånt innsamlingspunkt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Er ikke sikker på om jeg forstår helt, ener du det som blir igjen i grillen?

      Slett
    2. Ja, det var det jeg mente :) Hva gjør du med det?

      Slett
    3. Å kaste asken blir omtrent som å kaste gamle kokosskall, ikke særlig forurensende :) Brikettene blir liksom ikke som vanlig glør etter de har brent, mer som aske eller støv. Man må selvfølgelig vente til det er blitt kaldt før man kaster det. Jeg har foreløpig bare brukt den hjemme, og latt den stå til den er kald for så å kaste asken som blir igjen, men det tar jo noen timer. I sommer tenker jeg at grillen sikkert blir nedkjølt raskere om jeg setter den i vannkanten litt, eller heller litt vann over den. I bruksansvisninga står det: "Etter bruk er det viktig at grill og massen etter brikettene blir avkjølt. Ta med en flaske vann".

      Slett
    4. ... så en stor flaske vann løser forhåpentligvis det problemet :)

      Slett
  2. Jeg kjøpte meg nettopp en slik jeg også, den er HELT genial. Skal blogge om den jeg også snart :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. JAA :D I love it! Tar den med på båttur og sånn, null stress :)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)