onsdag 19. juni 2013

Bokanbefaling: Plantebasert ernæring

Dette innlegget er sponset av Norsk Vegetarforening.

Jeg har vært så heldig å få et eksemplar av boka "Plantebasert ernæring", en vegetarisk og vegansk helseguide skrevet av Marte Bergseng og Vigdis Elise Hafsten. Disse to er utdannet og under utdanning innen ernæring. Endelig har vi en norsk ernæringsfysiolog med fokus på vegetarisk kosthold!

Forfatterne sier selv: "Vegetarmat kan være ekstremt sunt - her lærer du hvordan".
Bilde lånt herfra.
Boka kan sees på som en innføring i vegetarisk ernæring. Den fokuserer på et vegansk kosthold, men passer for alle som ønsker å vite mer om hvilke næringsstoffer som finnes i vegetariske matvarer. Boka er ærlig, og benekter ikke at både vegetarianere og veganere kan få problemer med helsa som følge av kostholdet sitt. Forfatterne sier rett ut at et vegetarisk kosthold er ikke ensbetydende med et sunt kosthold. Man kan få inntrykk av at noen veggiser sier "Kutt ut kjøttet - bli sunn!". Så enkelt er det nok ikke. Samtidig trenger det ikke være vanskelig! Du må bare passe på å ikke bli sittende igjen med poteter, ris og salatblader når du bestemmer deg for å spise mindre eller ingenting kjøtt. Med Plantebasert ernæring har du en mulighet til å enkelt slå opp som i et slags leksikon for å finne ut hvordan du kan få i deg viktige næringsstoffer. Det står mye om forskjellige vitaminer, mineraler, andre næringsstoffer og et utvalt matvarer.

Fra jeg ble veggis for ca. fire år siden har jeg brukt mye tid med min gode venn Google for å finne ut av hva jeg kan få for lite av og hvordan jeg kan unngå det. Med denne boka i hylla trenger jeg bare slå opp for å få tips til matvarer. F.eks. har jeg alltid hatt litt lite jern. Da er det bare å slå opp på side 56-57 i boka:


Gjett hvem som løp rett på butikken for å kjøpe gresskarfrø...
Jeg har googlet meg fram til dette før, men visste du f.eks. at kaffe kan hemme opptaket av jern? Og motsatt kan c-vitamin fremme opptaket av ikke-hemjern (som man finner i vegetabilske kilder). Derfor tar jeg ikke jerntilskudd sammen med morrakaffen, men om kvelden sammen med en kiwi!

Denne boka kan absolutt anbefales til både nye og gamle veggiser, og andre som ønsker å vite om hvor i planteriket man finner de viktige næringsstoffene. Det er nok praktisk å kunne vise den til f.eks. bekymrede foreldre hvis man bestemmer seg for å legge om kostholdet sitt. Jeg har foreslått at typen kan vise den til noen der hjemme som virker litt bekymra for kostholdet hans etter at han flytta sammen med meg :-)

Plantebasert ernæring kan du kjøpe fra Norsk Vegetarforening her.

Forsidebildet er forresten tatt av flinke Bente som står bak en blogg jeg følger; Spis grønt, spis godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)