fredag 21. juni 2013

Verdens beste boller?

Helgekos? Vi bakte disse bollene. Oppskriften har jeg lånt fra Det Søte Liv, og jeg har falt pladask for den. Før har jeg bakt hveteboller og speltboller og alltid syntes at de blir litt for harde eller litt for tørre. Ikke med denne oppskriften! De blir saftige og luftige, som bollene du kjøper på butikken... bare mye bedre! :-)


Vegan 
ca. 20 boller
Beregn god tid, 2-3 timer.

Du trenger:
  • 0,5 liter soyamelk 
  • 150 g rapsolje/ margarin/ smør
  • 125 g melis
  • 50 g gjær til søte deiger
  • 0,5 ts kardemomme
  • ca. 750 g fint hvete- eller speltmel
  • Evt. litt pyntesukker

Framgangsmåten er kanskje litt annerledes enn du er vant med. Kok opp soyamelk, margarin og melis. Avkjøl blandingen til den er lunken, ca. 37c. Rør ut gjæren i væsken. Sikt og bland inn kardemomme og hvetemel. Elt deigen til den er smidig - ikke for klissete og ikke for tørr. Juster eventuelt med mer mel eller soyamelk. Trill ut boller (ingen forheving) og legg dem på stekebrett dekket av bakepapir. La dem heve på en lun plass i en times tid.

Jeg penslet bollene med litt soyamelk og strødde over pyntesukker før steking.
Stek bollene midt i ovnen på 250°C i 7-10 min. 


Dette er forresten samme oppskrift som jeg brukte for å lage Boller i rødt, hvitt og blått på 17. mai:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)