lørdag 21. desember 2013

Hjelp, jeg får en vegetarianer på besøk!

"Hjelp, jeg får en vegetarianer på besøk!". Kjent problemstilling? Du skal ha selskap, servere mat og en av gjestene er veggis. Hva gjør du? Her er mine forslag!


  1. Ikke vær redd for å spørre om hva hen spiser og ikke spiser.
    Det finnes forskjellige "grader" av vegetarisme, og det er ingen selvfølge av gjesten din spiser egg, melkeprodukter, reker, fisk, gele, majones, dressing, ostekake, sjokolademousse osv... Det enkleste er å spørre på forhånd, og å ta hensyn til det svaret du får. Finn ihvertfall ut om det er en vegetarianer eller veganer du har med å gjøre, så er du kommet et stykke på veien.
  2. Hvis du lager maten selv:
    Hva lager du? Det finnes mest sannsynlig et vegetarisk alternativ. Du kan erstatte mye med f.eks. soyamelk og havrefløte, og det finnes forskjellige vegetariske ferdigvarer som schnitzel, farse, pølser og burger. Disse er greie å bruke hvis en kjøttrett er hovedretten. Bytt ut biff med en bønneburger, så har du et godt vegetarmåltid. Sjekk forskjellige vegetariske matblogger, kjøp eller lån en vegetarisk kokebok for å få inspirasjon og oppskrifter. Hvis du skal servere noe spesielt, som f.eks. skalldyrbuffet, så lag et godt alternativ til dem som ikke spiser skalldyr. Hva med en deilig pastasalat? Husk at et par salatblader med dressing eller kokte poteter med saus ikke er et fullverdig måltid.
    Hvis du bestiller maten:
    Gi beskjed til dem du bestiller fra at du trenger et vegetarisk alternativ. Her må du huske punkt 1; det er ikke sikkert gjesten din spiser majones, smør eller dressing. Rekesmørbrød er ikke et vegetarisk alternativ, omelett er ikke et vegansk alternativ. 
  3. Ikke lag et stort nummer ut av det
    Det er ikke noe hyggelig for gjesten din om du reiser deg opp og holder en liten tale om at "salaten er KUN for Maria, hun er jo vegetarianer og vi må ikke spise opp maten hennes, stakkar" (selvopplevd, dessverre). Hvis maten blir servert ved bordet kan du enkelt og greit sørge for at vegetarmaten havner hos vegetarianeren. Hvis man forsyner seg selv kan du enten sette et lite skilt ved siden av vegetarmaten - "Vegetarisk", eller sørge for å lage såpass mye at det ikke gjør noe om de andre gjestene forsyner seg litt av vegetarmaten.
  4. Hvis det er helt krise så er det lov å spørre om veggisen kan ta med seg noe
    JEG vet at det ikke er vanskelig å lage vegetarmat, men verten synes kanskje det er stress. Derfor spør jeg som oftest om det er noe jeg kan gjøre for at det skal bli enklere. Det er litt kjedelig å komme i middagsselskap med nisteboks, men noen klarer rett og slett ikke å smelle sammen et vegetaralternativ. Jeg har ofte tatt med meg hele eller deler av min egen mat i selskaper. Det er litt kjipt, men jeg forstår selvfølgelig at folk synes det er vanskelig å tilpasse seg den éne gjesten som ikke spiser kjøtt. Jeg vil jo ikke være en diva, men vegetarmat er såpass vanlig nå at man burde klare å servere et vegetaralternativ.
  5. Til slutt: noen tips til hva du kan bytte ut kjøttet med:
    Fylt paprika
    Nøttestek
    Bønnekaker og linsekaker
    Ovnsbakte grønnsaker
    Fylt sopp
    Vegetariske ferdigalternativer fra f.eks. Quorn, Hälsans Kök eller Anamma - bare husk at disse er ikke alltid veganske, så sjekk på pakka. 
  6. Helt, helt til slutt...  husk å ikke gjøre det vanskeligere enn det er! 
    Et eksempel på gang jeg følte gikk veldig bra var da jeg var invitert på middag hos foreldrene til en god venn. Han ringte på forhånd for å spørre om jeg liker fetaost, og jeg svarte ja. Middagen bestod av deilig foccacia og to store boller med salat, en med kylling og en med feta. Et eksempel på det motsatte er da jeg var på julebord og gikk et par runder rundt buffeten bare for å finne ut at alternativene mine var surkål, poteter, flatbrød og tyttebærsaus. Følelsen av å være sistemann som setter seg ved bordet med kun kålrabistappe og flatbrød er ikke særlig kul. Ta vare på gjestene dine! :-)

2 kommentarer:

  1. Flotte tips, jeg har aldri vært borti det, men veldig greit å vite og ha i bakhånd =) God jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, så bra du likte dem :) God jul!!

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)