mandag 21. april 2014

Prosjekt: kjøkkenhage

Jeg har vokst opp på "landet" med mamma og pappas store hage rett utenfor huset. De siste årene har de fått flere og flere grønnsaker, og deres interesse for å dyrke hagen sin har smittet over på meg. I barnehagen hvor jeg jobber har vi også "Drømmehagen", og all jobbsnakken om hagen inspirerer meg til å ha min egen. Derfor prøver jeg meg på kjøkkenhage her i leiligheten! Håper jeg til slutt kan få til en slags guide til dere som bor i leilighet og ønsker å dyrke litt selv :-) Det er jo dødsdigg å bare spasere ut på verandaen og plukke seg litt salat, eller ha friske urter i en potte på kjøkkenbenken. Planen er foreløpig:
  • Basilikum og oregano
  • Gulrøtter
  • Salat
  • Tomat
  • Ringblomst
  • Paprika eller chili
  • Sukkererter
  • Ertespirer av gule erter

Jeg har allerede begynt plantingen inne. I påska blir det å bygge et mini- drivhus til verandaen! Det blir spennende. Ertespirene spirer som bare det, og strekker seg etter sola. Hvis jeg flytter dem snur de seg og strekker seg alltid i den retningen sola kommer fra. 


Basilikumen spirer også, jeg har både vanlig og en med ekstra store blader. Den tenker jeg å bruke i salater når den blir stor nok. Oreganoen har ennå ikke spiret, så den lurer jeg på om jeg må prøve å plante på nytt.

Øverst: dag 5, midten: dag 7, nederst: dag 9.
Alt av utstyr er fra Plantasjen. Det er et mini-veksthus til vinduskarmen og en praktisk dobbel urtepotte i fresh farge. Jorden vi har brukt er økologisk såjord, fra Plantasjen den også.

2 kommentarer:

  1. Koselig! Kommenterte nettopp på et innlegg i går kveld om at jeg også har lyst og plante små grønnsaker og urter på kjøkkenet!
    Flytter inn i ny leilighet om to uker, så da får vi se om det ikke blir litt små prosjekter på gang. Gleder meg til og se hvordan din lille hage blir seende ut, so far so good! Koselig og jobbe i barnehage, iallfall når du kan øve deg litt på dyrking der også :D x

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så gøy å se at det spirer :D Klarte å ta livet av basilikumen, men alt det andre spirer og gror allerede! Blir så fascinert av hvordan et lite tørt frø i en papirpose kan bli til en grønn spire, som igjen blir til en fin blomst eller grønnsak :D Du må sjekke ut det andre innlegget jeg har skrevet med inspo til små kjøkkenhager! http://mariasmat.blogspot.no/2014/04/prosjekt-kjkkenhage-inspirasjon.html

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)