søndag 28. september 2014

5 forskjellige vrier på bananpannekaker!

Bananpannekaker har blitt en favoritt hjemme hos oss. Så enkelt å lage, så godt, og så mye du kan gjøre... alt fra sunne, grove pannekaker til søte sjokoladepannekaker. Her ser du 5 forskjellige måter å lage dem på. Alle tar utgangspunkt i denne grunnoppskriften, som er vegansk :-)

Ekstra grove bananpannekaker m. vanilje
Ekstra grove bananpannekaker
Følg grunnoppskriften, men bruk 2 dl sammalt mel, 0,5 dl havregryn og 0,5 dl fint mel. Jeg bruker alltid speltmel, men det fungerer med hvete hvis du heller vil bruke det.

Når du har laget enten grunnoppskriften eller ekstra grove pannekaker så kan du legge til vanilje og sjokolade for gode smaker! F.eks. fine vaniljepannekaker til dessert, eller grove chocolate chip pannekaker til frokost? Alt er lov! :D


Bananpannekaker med vaniljesmak
Følg grunnoppskriften eller lag ekstra grove pannekaker, men bruk soyamelk med vaniljesmak. Hvis ikke du får tak i det kan du bytte ut 2 ts sukker med 2 ts vaniljesukker.

Fine bananpannekaker m. vanilje
Banansjokoladepannekaker
Følge grunnoppskriften eller lag ekstra grove pannekaker, men tilsett 1-2 ss kakaopulver - alt ettersom hvor mørk sjokolade du vil ha.

Chocolate chip bananpannekaker
Følg grunnoppskriften eller lag ekstra grove pannekaker, men under steking strør du chocolate chips/ hakket sjokolade over pannekakene.

Double chocolate bananpannekaker
Følg grunnoppskriften eller lag ekstra grove pannekaker, men ha i 1-2 ss kakaopulver og strø over chocolate chips/hakket sjokolade under steking!

Grove bananpannekaker m. vanilje og banansjokoladepannekaker.
PS: Du kan selvfølgelig også lage pannekaker med både vanilje og sjokolade!

Hva med frokost på senga?

søndag 21. september 2014

Sparetips: å planlegge uken som kommer

Det lureste du kan gjøre for å spare både lommeboka, helsa og miljøet er å planlegge måltidene dine. Det høres kjedelig ut hvis du ikke er vant med det, men gjør det til en rutine så skal du se at det tar ikke lang tid og er sparer deg for mye stress. Du sparer penger fordi du slipper dumme impulskjøp når du er sulten på butikken, du sparer også helsa av samme årsak (lavt blodsukker etter jobb/ skole = veldig lett å kjøpe ferdigpizza og sjokolade) og du sparer miljøet fordi planlegging gjør at du slipper å kaste matrester.

Én dag i uka setter vi oss ned og planlegger måltider. Det går ganske kjapt, altså! Sjekk også hva du har i skapet fra før og finn ut hvor du må fylle på. Skriv ned måltidene og lag en handleliste utifra disse. Her har du en liten sjekkliste for hvordan du planlegger og handler inn til en hel uke:

  • Sjekk hva du har av middagsrester og ferskvarer - kan disse brukes?
  • Planlegg 7 middager, bruk internett og vegetarmatblogger som inspirasjon!
    • Husk frokost og mellommåltider.
    • Skriv ned en huskeliste hvis du må fylle på med ferskvarer i løpet av uka.
    • Sjekk hva du allerede har i basislageret - trenger du påfyll av noe?
  • Skriv en handleliste, husk også ting som vaskemiddel og evt. påfyll til basislageret.
  • Ta en kikk i tilbudsavisene til nærbutikkene dine før du handler.
  • Ut på handletur! Handle mesteparten på den billigste butikken og benytt deg av gode tilbud.


Denne uka ser det slik ut for oss:

L Lunchkaker + nybakt brød
S Pasta m spinat, fløte og «kylling»
M Tomatsuppe m pasta og økologiske egg (Husk: Kjetil på besøk :)
T Chilirester fra frysen
O Pai m tomat & basilikum (lag paibunn på forhånd) + salat
T Pairester + salat (A på skolen hele dagen)
F Pakora + indisk saus

Som du ser har vi drevet med planlegging en stund, så vi har faktisk chiligryte i frysen. Dette passer perfekt på tirsdag når begge har mye skolearbeid som må gjøres. På lørdag bakte vi 3 brød, det ene fryser vi ned og tar opp senere i uka. Restene av lunchkaker blir også god niste på lange skoledager. På onsdag begynner jeg sent på skolen, så da kan jeg bake paibunn før jeg går på skolen og lage resten av paien når jeg kommer hjem. Torsdag vet jeg at samboeren har mye å gjøre og kommer sent hjem, så da kan han ta med et paistykke og salat i nisteboksen. Når fredagen kommer har vi bedre tid, vi elsker å kose oss med matlaging og et glass vin i helgene. Da prøver vi gjerne noe nytt (har aldri laget pakora før!) og koser oss med det. Hvis vi går tomme for brød lager vi kjappe, veganske pannekaker som ikke trenger egg - perfekt helgefrokost! På lørdag er det på tide med en ny handletur... og sånn går nu dagan!

Her ser dere kvitteringa for forrige handletur. I basislageret hadde vi ting som krydder, olje, gjær, litt frø (til baking), noe hermetikk, ris og pasta. Og så hadde vi jo den chiligryta i frysen som skal spises til middag en dag. Ellers handlet vi alt vi trenger i en hel uke - for en 500-lapp. Det blir 71 kroner om dagen, som igjen blir 35 kroner per person når vi er to. Da har vi frokost, lunch, middag, kveldsmat og snacks.


Den lille halvtimen du bruker på planlegging sparer deg for så mye stress, unødvendig pengebruk, usunne matvarer og unødvendig kasting av spiselig mat. Sooo just do it! :-)

fredag 12. september 2014

Intervju med Cuponation

For noen dager siden ble jeg intervjuet om bloggen min og spurt om mitt beste sparetips (på kjøkkenet). Flere andre flinke matbloggere ble også intervjuet, og her er det mange gode sparetips å finne! :-) Alle intervjuene finner du hos Cuponation her. Deler mitt intervju videre her:

"De er grønne, de er sunne og de sparer penger på det. Stadig flere nordmenn tiltrekkes av de grønne matbloggerne. Så hvordan sparer de egentlig penger på å være sunn? VeganMisjonens Jane H. Johansen får daglig flere tusen lesere og kan få tittelen «årets matblogger». Her plukker hun ut sine favorittbloggere!

Mariasmat.blogspot.no – En blogg til å avkrefte myter
Bloggen er enkel å forstå. Og enkel å like. Maria Uldahl har vært vegetarianer siden 2009 og i løpet av få år blitt en ekspert. Daglig deler hun sin hverdagsmat og produktanmeldelser. Bloggen er også preget av temaer som dyrevern og kattepuser.


­­
–Det har vært en reise fra å vite veldig lite til å bli en stor interesse.
Foto og tekst er en av hennes lidenskaper, og hun kombinerer dette sammen med å inspirere folk til å spise mer grønt.
­–Jeg  får massevis av mer eller mindre rare spørsmål om kostholdet mitt, bloggen er et sted jeg kan fortelle, forklare, avkrefte myter og forhåpentligvis inspirere flere til å velge mat uten kjøtt. Jeg får masse positive tilbakemeldinger. Da føler jeg at jeg bidrar til en bittelitt bedre verden!
Bloggen er enkel å fortstå, og presenteres med fristende bilder. Du finner alt fra avanserte retter til enkle hverdagsmenyer.
–Hovedsakelig er det billig, sunn og enkel mat – det jeg selv liker å lage i hverdagen. Innimellom eksperimenterer jeg med mer fancy matretter, baking og kakedekorering. Jeg elsker å lage kjappe curryer eller gryteretter basert på kokosmelk, godt krydder, grønnsaker, belgfrukter og litt tofu eller sopp.Jeg skriver også innlegg om kosthold, trening, miljø og dyrevern. Bloggen skiller seg litt ut med refleksjoner fra min egen hverdag også. 

Marias beste sparetips – planlegg!
–Mitt beste sparetips er å planlegge! Hver helg skriver samboeren min og jeg en matplan for uka hvor vi planlegger alle middager. Deretter tar vi en stor handletur hvor vi handler inn alt til uka, unntatt ferskvarer. Vi følger også med på tilbudene til nærbutikkene våre og handler gjerne inn ting som pasta, taco og hermetikk på 10-kroners marked og lignende. På denne måten klarer vi å presse prisen for en middag ned i 25 kroner hver om vi går inn for det!"


De andre bloggerne som ble intervjuet er:
Greenbonanza.com – En relativt ny blogg med masse fristelser 
Veggis.samaraga.com – Den eneste veggisbloggen på nynorsk. I hele verden
Veganslife.com – En million supper og gryteretter
Vegetarbloggen.com – en av Norges mest populære veganblogger
Veganeren.com –  En tradisjonsrik blogger som elsker pizza
Basiskmat.com – Personlig. Åpen. Og helsevennlig
Og selvfølgelig Veganmisjonen.com som skrives av Jane H. Johansen :-)

Jeg følger alle disse bloggene og anbefaler virkelig å ta en kikk innom hver og én av dem!

lørdag 6. september 2014

På sopptur

Da jeg var på Justøya en tur forrige uke rakk jeg en liten sopptur, selv om jeg hadde vondt i beinet.


Helt siden barneskolen har jeg plukket sopp i skogen om høsten, og det er egentlig ikke så skummelt hvis du bare lærer deg noen regler først. Mine tips er først og fremst å ikke spise noe du er usikker på. Jeg skjønner nesten ikke hvorfor så mange blir forgiftet av sopp hver høst, selv hadde jeg aldri spist en sopp jeg ikke visste om var giftig. Et nybegynnertips er at du ihvertfall ikke skal legge ut på tur for å plukke sjampinjong av typen du finner i butikken, da det finnes flere giftige sopp som kan ligne på sjampinjong. Lær deg noen sikre matsopper før du går på tur, og ikke plukk masse annet rart. Det lureste du kan gjøre er å kjøpe en soppbok av nyere dato og pugge kjennetegn for noen trygge sopp som f.eks. kantarell, blek piggsopp og steinsopp. Det kan også være lurt å vite hvordan de aller giftigste soppene ser ut. På soppturen trenger du en lommekniv (gjerne en med børste på), en liten soppbok og praktisk oppbevaring til soppen. Kurv eller papirposer funker bra. Et tips er å legge forskjellige typer sopp hver for seg, på den måten unngår du å blande uspiselig sopp med matsopp hvis du er uheldig og plukker feil. Når du kommer hjem kan du legge soppen ved siden av bildet i soppboken og sjekke alle kjennetegnene - hvordan ser den ut under hatten, hva lukter den, hvordan ser den ut i kjøttet? Kantarell, steinsopp og blek piggsopp er vanskelig å ta feil av :-)

Finner du kantarellen mellom alle bladene?
 Jeg kom hjem med kantarell, skrubbsopp og steinsopp. Rødskrubb skal alltid varmebehandles skikkelig, hvis ikke kan den faktisk være giftig. Jeg forvellet den i 15 minutter før jeg stekte den videre sammen med den andre soppen. Soppen bør tilberedes så fort du kommer hjem, da den har dårlig holdbarhet som ferskvare. Jeg liker best å steke soppen for å bruke den i mat med én gang, men du kan også tørke soppen. Fremgangsmåter og oppskrifter pleier å stå i gode soppbøker! :-)


Ole Gunnar var såklart med på turen, men han snudde og gikk hjem i god tid før vi møtte de skumle sauene som bor langs den faste turen vår. De skumle sauene ødelegger nesten all turgleden hans...


Er du glad i sopp og pleier å plukke din egen sopp om høsten? Legg gjerne igjen en kommentar :-)
PS: På soppognyttevekster.no kan du finne mye nyttig info, som f.eks. en liste over giftig sopp her og en liste over god matsopp her.

God tur! :-)

torsdag 4. september 2014

Livstegn

Energien har ikke vært helt på topp i det siste, så bloggen har dessverre blitt nedprioritert. Jeg har slitt veldig med et vondt kne, men har endelig fått fikset det! Så når jeg får opp energien litt satser jeg på å være tilbake for fullt :-) Jeg har jo blitt student igjen, så fremover blir det stramt matbudsjett - uten at det skal gå utover sunnhet eller smak. Nå om høsten er det så mye deilig, fersk og kortreist mat å velge mellom. Selv har jeg levd på fersk mais de siste dagene og fikk faktisk til en liten sopptur dagen før jeg var på sykehuset. Det er en super sopphøst, men vet at mange er usikre på hva de kan plukke og hva soppen kan brukes til. Hovedregelen er rett og slett at du IKKE plukker eller spiser noe du er usikker på. Lover et eget innlegg om sopp så fort jeg føler meg bedre :-) Frem til da deler jeg noen bilder fra dagene som har vært:

Fikk tatt en tur til frisøren, det skjer ca. 2 ganger i året. Mamma kjøpte deilige grønnsaker på marked og jeg plukka sopp.
Ole Gunnar, Sofie og tante/kusines katt Fenriz.
Vakre Justøya.
På sykehuset. Endelig fikk jeg fjerna den lille dritten som har plaget meg i nesten to år.
Lærte meg å strikke på nytt (takk mamma!) og har laget to luer i herlig, mykt bambusgarn til gutten min! Strikking er fantastisk tidsfordriv når man må holde seg i ro. Bambus er helt fantastisk, spesielt hvis du ikke kan/vil bruke ull.