lørdag 6. september 2014

På sopptur

Da jeg var på Justøya en tur forrige uke rakk jeg en liten sopptur, selv om jeg hadde vondt i beinet.


Helt siden barneskolen har jeg plukket sopp i skogen om høsten, og det er egentlig ikke så skummelt hvis du bare lærer deg noen regler først. Mine tips er først og fremst å ikke spise noe du er usikker på. Jeg skjønner nesten ikke hvorfor så mange blir forgiftet av sopp hver høst, selv hadde jeg aldri spist en sopp jeg ikke visste om var giftig. Et nybegynnertips er at du ihvertfall ikke skal legge ut på tur for å plukke sjampinjong av typen du finner i butikken, da det finnes flere giftige sopp som kan ligne på sjampinjong. Lær deg noen sikre matsopper før du går på tur, og ikke plukk masse annet rart. Det lureste du kan gjøre er å kjøpe en soppbok av nyere dato og pugge kjennetegn for noen trygge sopp som f.eks. kantarell, blek piggsopp og steinsopp. Det kan også være lurt å vite hvordan de aller giftigste soppene ser ut. På soppturen trenger du en lommekniv (gjerne en med børste på), en liten soppbok og praktisk oppbevaring til soppen. Kurv eller papirposer funker bra. Et tips er å legge forskjellige typer sopp hver for seg, på den måten unngår du å blande uspiselig sopp med matsopp hvis du er uheldig og plukker feil. Når du kommer hjem kan du legge soppen ved siden av bildet i soppboken og sjekke alle kjennetegnene - hvordan ser den ut under hatten, hva lukter den, hvordan ser den ut i kjøttet? Kantarell, steinsopp og blek piggsopp er vanskelig å ta feil av :-)

Finner du kantarellen mellom alle bladene?
 Jeg kom hjem med kantarell, skrubbsopp og steinsopp. Rødskrubb skal alltid varmebehandles skikkelig, hvis ikke kan den faktisk være giftig. Jeg forvellet den i 15 minutter før jeg stekte den videre sammen med den andre soppen. Soppen bør tilberedes så fort du kommer hjem, da den har dårlig holdbarhet som ferskvare. Jeg liker best å steke soppen for å bruke den i mat med én gang, men du kan også tørke soppen. Fremgangsmåter og oppskrifter pleier å stå i gode soppbøker! :-)


Ole Gunnar var såklart med på turen, men han snudde og gikk hjem i god tid før vi møtte de skumle sauene som bor langs den faste turen vår. De skumle sauene ødelegger nesten all turgleden hans...


Er du glad i sopp og pleier å plukke din egen sopp om høsten? Legg gjerne igjen en kommentar :-)
PS: På soppognyttevekster.no kan du finne mye nyttig info, som f.eks. en liste over giftig sopp her og en liste over god matsopp her.

God tur! :-)

4 kommentarer:

  1. Herlig!
    Jeg var på min første sopp-tur i Norge i August, skrev litt om det i siste innlegg. Fant ingen av de soppene som var i sopp-boken jeg hadde kjøpt, så jeg drasket med meg alle jeg fant slik at jeg heller kunne lære meg hvilken av de som kunne spises i fremtiden (har ikke hatt til tid og undersøke enda). Jeg spiste derfor ingen av de. Men noen uker før der hadde han jeg bor med og vennene hans gå tt og plukket og de kom hjem med masse godt! Så vi hadde "mushroom and toast" kveld med litt godt attåt, men man skal visst helst ikke drikke for masse når en spiser sopp da det kan reagere med det, men det passet meg egentlig utmerket :) Var sopp og toast som var best skjønner du :) Surret de i litt smør med salt og pepper - digg! x

    SvarSlett
    Svar
    1. Mmmh, soppsmørbrød er jo så godt :D Elsker å steke sopp med salt og pepper, ha det på ristet brød sammen med olivenolje og enten grillet paprika og/eller pesto... mmmmm! Det med alkohol og sopp har jeg aldri hørt om! *google*

      Slett
  2. Lurer på om det er mye sopp i bymarka nå, eller om alt er skrapa. Håper føttene blir bedre neste uke så jeg kan ta en tur. Hva er favorittsoppene dine?

    SvarSlett
    Svar
    1. Får håpe du får tatt en tur og sett :) Er ganske altentende, men liker aromasopp, østerssopp og kantarell. Selvplukket er jo best :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)