søndag 21. september 2014

Sparetips: å planlegge uken som kommer

Det lureste du kan gjøre for å spare både lommeboka, helsa og miljøet er å planlegge måltidene dine. Det høres kjedelig ut hvis du ikke er vant med det, men gjør det til en rutine så skal du se at det tar ikke lang tid og er sparer deg for mye stress. Du sparer penger fordi du slipper dumme impulskjøp når du er sulten på butikken, du sparer også helsa av samme årsak (lavt blodsukker etter jobb/ skole = veldig lett å kjøpe ferdigpizza og sjokolade) og du sparer miljøet fordi planlegging gjør at du slipper å kaste matrester.

Én dag i uka setter vi oss ned og planlegger måltider. Det går ganske kjapt, altså! Sjekk også hva du har i skapet fra før og finn ut hvor du må fylle på. Skriv ned måltidene og lag en handleliste utifra disse. Her har du en liten sjekkliste for hvordan du planlegger og handler inn til en hel uke:

  • Sjekk hva du har av middagsrester og ferskvarer - kan disse brukes?
  • Planlegg 7 middager, bruk internett og vegetarmatblogger som inspirasjon!
    • Husk frokost og mellommåltider.
    • Skriv ned en huskeliste hvis du må fylle på med ferskvarer i løpet av uka.
    • Sjekk hva du allerede har i basislageret - trenger du påfyll av noe?
  • Skriv en handleliste, husk også ting som vaskemiddel og evt. påfyll til basislageret.
  • Ta en kikk i tilbudsavisene til nærbutikkene dine før du handler.
  • Ut på handletur! Handle mesteparten på den billigste butikken og benytt deg av gode tilbud.


Denne uka ser det slik ut for oss:

L Lunchkaker + nybakt brød
S Pasta m spinat, fløte og «kylling»
M Tomatsuppe m pasta og økologiske egg (Husk: Kjetil på besøk :)
T Chilirester fra frysen
O Pai m tomat & basilikum (lag paibunn på forhånd) + salat
T Pairester + salat (A på skolen hele dagen)
F Pakora + indisk saus

Som du ser har vi drevet med planlegging en stund, så vi har faktisk chiligryte i frysen. Dette passer perfekt på tirsdag når begge har mye skolearbeid som må gjøres. På lørdag bakte vi 3 brød, det ene fryser vi ned og tar opp senere i uka. Restene av lunchkaker blir også god niste på lange skoledager. På onsdag begynner jeg sent på skolen, så da kan jeg bake paibunn før jeg går på skolen og lage resten av paien når jeg kommer hjem. Torsdag vet jeg at samboeren har mye å gjøre og kommer sent hjem, så da kan han ta med et paistykke og salat i nisteboksen. Når fredagen kommer har vi bedre tid, vi elsker å kose oss med matlaging og et glass vin i helgene. Da prøver vi gjerne noe nytt (har aldri laget pakora før!) og koser oss med det. Hvis vi går tomme for brød lager vi kjappe, veganske pannekaker som ikke trenger egg - perfekt helgefrokost! På lørdag er det på tide med en ny handletur... og sånn går nu dagan!

Her ser dere kvitteringa for forrige handletur. I basislageret hadde vi ting som krydder, olje, gjær, litt frø (til baking), noe hermetikk, ris og pasta. Og så hadde vi jo den chiligryta i frysen som skal spises til middag en dag. Ellers handlet vi alt vi trenger i en hel uke - for en 500-lapp. Det blir 71 kroner om dagen, som igjen blir 35 kroner per person når vi er to. Da har vi frokost, lunch, middag, kveldsmat og snacks.


Den lille halvtimen du bruker på planlegging sparer deg for så mye stress, unødvendig pengebruk, usunne matvarer og unødvendig kasting av spiselig mat. Sooo just do it! :-)

4 kommentarer:

  1. Dette er et utrolig godt innlegg! Husker jeg skrev noe lignende selv også, og det hjelper sånn på! Nå har jeg kommet i litt ubalanse grunnet ny jobb, arbeider til senere på dagen, og har liksom ikke faste dager fri, og da kan det være litt vanskelig, men nå begynner jeg så smått og sette meg inn i det igjen :)
    Jeg er litt OCD når det kommer til planleggingen, så det tar meg vel en time, MEN jeg gjør det som regel på en søndagsmorgen når jeg trenger og liksom våkne littegrann, kikker i kokebøker etter mer inspirasjon og sånt, det er koselig og putle med :) Har jeg mindre tid kan det ta med 10-20 minutter, så er alt klart før jeg stikker på butikken :) Kjempelurt!
    Håper pakoraen ble vellykket (har hatt lyst til og lage det selv!) og at dere har hatt en finfin start på uken :D x

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk snille du! Har nettopp begynt på ny skole selv, uten fast timeplan...s å kjenner det er litt vanskelig. Men da er det gull verdt å ha noe fryst ned og sånn som man kan bruke på travle dager :D
      Legger sikkert ut noe når pakoraen er laget! Ha en finfin uke :D

      Slett
  2. Så smart og nyttig innlegg! Jeg skal innrømme at jeg er elendig på mat-planlegging. Jeg er flink til å alltid ha full frukt og grønt-skuff i kjøleskapet, og tørrvarer på plass. Men jeg handler alt for ofte og bruker mer penger på mat enn jeg burde. Har som mål langt der fremme å bli flink til å planlegge :)
    Ukesmenyen deres høres utrolig god ut!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Ragnhild :D Hehe, kjenner meg litt igjen der altså... ifjor, da begge jobbet, var vi ikke noe flinke i det hele tatt. Handlet ofte på Meny og kastet alt for mye mat. Nå er vi studenter, så vi har egentlig ikke noe valg :P Hehe

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)