lørdag 25. oktober 2014

Ajvar

Ajvar er en relish laget av aubergine, rød paprika og krydder. Det stammer fra det serbiske kjøkken og kalles ifølge Wikipedia også for "serbisk salat" og "serbisk grønnsaks-kaviar". Ajvar er populært på Balkan og ellers i Europa, og nå også på mitt kjøkken! Oppskriften har jeg fått av mamma, som har funnet det i en bok. Ajvar passer godt som pålegg på brødskiva, som saus eller som dip. Jeg har f.eks. brukt det på burger og med stekte poteter, men liker det aller beste som pålegg på ristet brød. Tipper det kan smake godt til grillmat også. Her har du et pålegg/ saus som er vegansk, glutenfritt, fri for egg og uten melk :-)


Hvor lenge? Ca. 45 min
Vegan? Ja.

Du trenger:
1 stor aubergine
3 store røde paprika
Salt og pepper
1 fedd hvitløk
Saft av en halv sitron
1 dl olivenolje
Grønnsakene skal grilles hele i ovnen på 250c i ca. 30 minutter, til skallet er svidd og de "faller sammen". Ikke skrell dem eller kutt dem opp før steking. Når de er ferdige legger du dem i en bolle og dekker til med plast. La dem ligge i 15 minutter, til skallet er lett å dra av. Finhakk/press hvitløken. Fjern stilker og frø, og ha grønnsakene i en foodprocessor til en fin røre. Bland inn resten av ingrediensene til du har en silkemyk og kjempegod grønnsaksrøre :-) Oppbevares i en tett beholder, og holder en ukes tid i kjøleskap.
Ajvar som saus på burger.
Besøk gjerne mammas blogg Annes Kjøkken her! :-)

4 kommentarer:

  1. Jeg ELSKER ajvar♡ Faktisk en favoritt fra jeg var liten. Pappa hadde nemlig dilla på det en stund og kjøpte glass etter glass. Men hjemmelaget er selvsagt best!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, har blitt helt hekta :D Hadde faktisk aldri hørt om det før mamma lagde det, så har aldri smakt fra glass. Men hjemmelaget er jo som oftest best:) Goood helg!

      Slett
  2. Dette ser knallgodt ut! Liker ikke aubergine til vanlig, men om du steker den godt slik at den blir helt myk er den nydelig, og nå har jeg skikkelig lyst på ajvar. Hadde aldri hørt om det før nå faktisk! *inspirert*
    God lørdag frøken! x

    SvarSlett
    Svar
    1. Samma her, faktisk! Ikke så glad i aubergine og squash, men eeelsker grillet paprika. Her er det paprika som gir mest smak, aubergine er mest for konsistens tror jeg:) God lørdag til deg og!:D

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)