onsdag 21. januar 2015

Indisk inspirasjon fra Saritas India

 Sarita Sehjpal driver restaurantene Mother India, som har blitt kåret til det beste indiske kjøkkenet i Norge. Jeg kan skrive under på at de har veldig god mat der. Ikke akkurat studentbudsjett, men noen ganger spanderer vi det på oss selv og koser oss skikkelig. Sarita har gitt ut en kokebok som heter Saritas India, og denne er virkelig inspirerende. 

En deilig kopp chai-te og grundig kokeboklesning.
 Det er mange vegetariske oppskrifter, også i kapitlene som ikke handler spesifikt om vegetarmat. Her får du også oppskrifter på indisk tilbehør som nan, chapati, chutnyer, ris, salat, raita osv. Det står også mye lærerikt om krydder og om indisk matkultur. Sarita går dypere inn i hvordan man lager ekte, indisk mat. Det er ikke bare oppskrifter, men ordentlige forklaringer på hvordan du går frem. Og ikke minst så blir alt servert med nydelige bilder av Therese Skauge Klokset. Bildene i dette innlegget er riktignok tatt av meg ;-)

I dag har jeg laget tre oppskrifter fra denne boka. Paneer, som er indisk ost som lages på samme måte som cottage cheese. Forskjellen er at paneer presses til en fast "blokk" som du kan kutte ostestykker av. Disse kan stekes, grilles og kokes. Sammen med nøtter og fullkorn er nok dette en av de beste vegetariske proteinkildene i det indiske kjøkken.

Slik ser det altså ut når jeg lager ost. Men hvor er osten? Gjett i kommentarfeltet! Hehe
 Jeg lagde også chapati/ roti, en slags indisk lefse eller flatbrød. Det fascinerer meg at nesten uansett hvilket lands kjøkken jeg leser om så har alle sin versjon av lefser og flatbrød. Chapati lages enkelt av fullkornsmel, vann og salt. Hovedretten var paneergryte, som er tomatbasert med masse krydder og biter av ost.


Denne boka anbefaler jeg på det varmeste :-) Takk til mamma som gav meg en signert versjon til jul!

6 kommentarer:

  1. Jeg kommer ikke over at vi begge sto på hvert vårt kjøkken å laget paneer på samme tid...
    Great minds of sisters altså <3
    Forresten kjempefine bilder Maria :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hahaha, syyyke greier altså! En så random ting som å lage ost... er ikke hver dag jeg gjør det, akkurat.
      Det er jo nesten sånn tvilling-hjerner...

      Slett
  2. Åååh så godt!
    Den boken ser bare helt genial ut altså! Når jeg leste dette minnet det meg på min super-korte karriere på det indiske gatekjøkken :P Der laget vi masse godt :D
    Retten din ser fabelaktig ut :D Om du har mer paneer igjen ville jeg også ha sjekket om det er en oppskrift på Palak Paneer i den, det var det vi serverte på jobben, og det var så digg :D Om du steker den i krydderblanding i ovnen blir det nesten som halloumi :D God torsdag kjære du xx

    SvarSlett
    Svar
    1. Boka er kjempefin :D Ah, takk for tips, palak paneer er jo kjempedigg. Velger ofte det på indisk restaurant :D
      Ha en finfin helg :-)

      Slett
  3. Hei Maria. Tall for kjempefin omtale. Så hyggelig at du likte boka. Jeg har vært så heldig å få smake på alle rettene innimellom matfotograferingen og kan love du har mye godt i vente om du vil pløye deg videre i boka. Lykke til!
    Mvh Therese Skauge Klokset

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så hyggelig at du la igjen en kommentar :-) Det tror jeg på, gleder meg til å lage enda flere av oppskriftene! :D

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)