fredag 20. februar 2015

En matbloggers bekjennelser

Dette er et innlegg jeg har gått og tenkt på en stund. En ting som virkelig irriterer og provoserer meg i vårt moderne samfunn er bloggere (haha?). Folk som lager en fantasiverden, fremstår som perfekte og etter min mening fører leserne sine bak lyset. De nekter å innse hvilket ansvar de har, spesielt ovenfor unge, usikre mennesker. Uærlig retusjering av bilder, reklame som ikke fremstår som reklame og falske kommentarer er bare noe av dritten vi finner i bloggverden. Nå er ikke jeg en rosablogger med 50.000 lesere (ennå?), men jeg har jo et image her på bloggen som sikkert er litt annerledes fra virkeligheten.

Jeg er vegetarianer, studerer ernæring og over gjennomsnittlig opptatt av sunn mat. "Åh, Maria, du spiser jo så sunt", sier folk til meg ofte. "Du spiser jo bare grønnsaker, du", er en annen kommentar jeg får. Det er sant at jeg spiser mye grønnsaker, og jeg tror selv at jeg har et sunt kosthold. MEN... det er jo ikke alt jeg forteller her på bloggen. Grunnen er enkel: bloggen handler om sunn og god vegetarmat. Målet er å oppmuntre dere, leserne, til å ta sunnere og mer miljøvennlige valg i hverdagen. For meg er det også en enkel løsning når folk sier "er du vegetarianer???!!! Men hva spiser du da???". "Bare gå inn på bloggen min", kan jeg si da.

Så, her kommer noen kostholds-bekjennelser fra min side. Jeg ønsker nemlig ikke å være en uærlig blogger og fremstå som noe helt annet enn hva jeg er. Håper dere liker det, det er lov å le ;-)

❥ Noen ganger består frokosten min av kun sort kaffe og mørk sjokolade. Yeah.

❥ Kaffe, ja. Jeg elsker kaffe og drikker sikkert 4-5 kopper daglig, og det har jeg gjort i mange år. På jobb har jeg fått høre ting som: "åh, det er så fint når du er på jobb for da er det alltid kaffe på kanna!", eller på skolen: "nå har Maria fått kaffen sin, så da kan timen begynne". Kan egentlig ikke huske et liv uten kaffe, helt siden jeg var barn har jeg likt ting med kaffesmak. Dyppet sukkerbiter i de voksnes kaffe, spiste kaffe-twisten... gikk gradvis fra den søteste iskaffen via de sterkere variantene til sort kaffe, som er favoritten idag.


❥ Når vi snakker om kaffe; en periode hadde jeg fløte i kaffen! Flaut! Jeg sliter med magesmerter etter å ha spist for mye betennelsesdempende medisiner, men må jo ha kaffen min. Da ble løsningen å gjøre den mildere med fløte. Heldigvis har jeg vendt meg av med dette nå. Jeg hverken liker eller tåler fløte, sånn egentlig. Dessuten er det dyrt, usunt, lite miljøvennlig og lite dyrevennlig.

❥ Speaking of melkeprodukter: jeg har en svakhet for melkesjokolade. Prøve å holde meg unna, men går ofte på en smell og da må jeg omtrent legges inn til avrusning etterpå.

❥ Og når vi først er inne på det... jeg elsker Ben & Jerry's, kan plutselig spise opp en hel boks alene.

❥ Og her er det vel på tide å nevne at jeg har laktoseintoleranse...

❥ Jeg elsker lakris også. Lakrissnurrer, dødningshoder, elefantsnøre, pandalakris,... you name it! Johan Bülow er jo i en klasse for seg selv.

❥ Jeg elsker å bake kaker, men siden vi bare er to personer som bor her ender det ofte opp med at vi må spise opp alene... må bli flinkere til å invitere folk på besøk! Eller kanskje gi til naboene i oppgangen?

❥ Veldig ofte når jeg baker kaker blir bunnen mislykket. Svidd i kantene og flytende i midten, eller så synker de bare sammen så fort jeg tar dem ut av ovnen. Noen tips?

❥... og når jeg har stått i flere timer på kjøkkenet for å bake DEN fantastiske kaken jeg har sett for meg, for så å ende opp med en svidd kakebunn, da blir jeg altså en skikkelig sutrete drittunge som hater hele verden.

❥ Jeg liker ikke løk. JEG LIKER IKKE LØK. Jeg nesten hater løk. Det eneste som går greit er bittelitt hvitløk som krydder. Sånn har jeg vært hele livet, jeg har _aldri_ likt løk. Trust me, jeg har prøvd. Det er jo løk i alt, og det er ekstremt upraktisk å ikke like det. Dessuten er det fryktelig sunt å spise løk.

Jeg liker ikke avokado heller. Det er veldig rart, men etter et par bit må jeg nesten brekke meg. Men jeg har såååå lyst til å like avokado, det er jo så sunt og næringsrikt! Og det ser så digg ut! Please, hvis dere har noen tips for å tilberede avokado på en god måte: let me know!
(Update: har nå begynt å like avokado, etter målrettet innsats!)

❥ Når jeg er lat spiser jeg frossenpizza med mozzarella.

❥... men når jeg er fyllesyk vil jeg bare ha kokt brokkoli og gulrøtter. Haha!

❥ Selv om jeg er stor jente og har flyttet hjemmefra har jeg beholdt tradisjonen med lørdagsgodt. Blir nesten irritert hvis ikke kjæresten har lyst på godteri på lørdagskvelden.

❥ Før jeg ble veggis var jeg veldig glad i spekeskinke. Jeg er fortsatt alt for glad i salt mat, det er alle i familien min tror jeg. Heldigvis har jeg lavt blodtrykk, hehe.

❥ Speaking of skinke; økologisk spekeskinke er det eneste kjøttet jeg har spist etter at jeg erklærte meg som vegetarianer da jeg var 17. Smakte på det èn gang noen uker etter at jeg bestemte meg for å bli veggis, og har aldri spist kjøtt siden.

❥ Jeg tåler ikke rødvin. Blir ekstremt dårlig og kaster opp hver gang jeg drikker det, uansett om jeg er på grisefylla eller bare har hatt 1/2 glass til maten. Kan bli liggende i senga et døgn etterpå, blir så dårlig.

❥... men jeg elsker hvitvin! Og sprudlebrus. Gjerne med jordbær!


❥ Noen frukter som ananas og pomelo gir meg "allergiske" reaksjoner, men det er visst ganske vanlig.

❥ Samboeren min tåler ikke råkost, som f.eks. rå gulrøtter.

❥ Jeg spiser gjerne spagetti med kun vegetar"kjøttdeig" og ketchup. Masse ketchup.

Jeg har aldri spist sushi, men har veldig lyst til å prøve vegetarsushi! Vet dere om noen gode plasser i Oslo eller på Sørlandet? Skriv i kommentarfeltet!
(Update: har nå smakt hjemmelaget vegetarsushi!)

❥ Jeg må bare innrømme det: jeg er kresen og veldig skeptisk til ny mat. Slik har jeg nok vært hele livet, født skeptiker rett og slett. Det går jo stort sett greit å smake på ny mat, og jeg elsker jo egentlig å teste ut nye oppskrifter og sånn. Men det er akkurat som den kjente "dørstokkmila" egentlig. Det er liksom sååå skummelt å smake, men når jeg først har gjort det blir jeg gjerne hekta.


Har du noen sære kostholdsvaner? Noe rart du liker/ikke liker? Eller noen "synder" du bare ikke klarer deg uten? Jeg vil høre, det er så morsomt! Legg gjerne igjen en kommentar :D

15 kommentarer:

  1. Jeg har mange sære kostholdsvaner - men det viktigste for meg er å handle økologisk. Jeg er egentlig altetende men mye jeg prøver å spise lite av som hvetemel og sukker f.eks :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mindre fint hvetemel og sukker er nok de fleste enig i at er lurt! :-)

      Slett
  2. Dette var et gøyt innlegg Maria, takk for at du deler :D

    Selv likte jeg ikke løk som liten heller, om mormor hadde laget verdens beste brunsaus (takket være løken...), så måtte mamsen eller papsen eller kokken selv pille ut eller sile sausen *hangs head in shame*, MEN så! I en alder av 20, ble Julie glad i og lage mat og nesten hver bidige oppskrift jeg kom over begynte sånn her: Varm olje i panne, og brun løk og hvitløk - jaja, så viste det seg at jeg faktisk likte løk allikevel :P

    Når det gjelder avokado var jeg som deg før - MEN er nesten helt sikker på om du lager mørk sjokoladepudding med avokado base, eller den pastaretten jeg postet hin dagen, så kanskje du finner ut at det ikke var så gale likevel :D

    Kaffeeeee! Hahah skjønne du som ikke fungerer om du ikke har kaffen din, selv får jeg av og til kaffe-abstinens-hodepine om jeg ikke får cappuccino :P Jobber heldigvis på cafê, og kan lage meg et par kopper for dagen der (hvorav all kaffen vår er double-shot!).

    Mmmm første gang jeg drakk hvitvin fikk jeg kjempehodepine! Men heldigvis gikk det over, men holder meg til rødvin som oftest, sammen med hjemmelaget mørk sjokolade er det digg - men på en helt alminnelig dag kan vin selvfølgelig byttes ut med...kaffe :P

    GOD HELG! <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha så vittig å lese! Jeg var akkurat som deg med løk da jeg var liten, og er nok litt sånn ennå *flau*. Huff, men jeg klarere bare ikke å like det. Avokadotips skal gjennomføres! Å bruke det i sjokoladepudding var lurt, sjokolade elsker jeg jo! :D
      Cafè må være drømmejobben :-) Lage kaffe og treffe hyggelige mennesker, gi dem en god opplevelse... tipper du liker jobben din :-)

      Takk for fin kommentar, ha en goood helg :D

      Slett
  3. For et morsomt innlegg :D :D Kunne nesten ikke tro det da jeg leste du ikke liker avokado :O
    Kjenner meg igjen i kaffe og mørk sjokolade til frokost av og til, eller te i mitt tilfelle. Liker best å starte dagen med fersk juice ( og så sjokolade ;)), men på supertravle dager har det hendt jeg bare tar en kopp te og en bit sjokolade.

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff ja, det med avokado er bare rart! Prøver å spise det med jevne mellomrom, hadde til frokost igår faktisk. To skiver med grovbrød, avokado, sitronjuice, litt salt og pepper. Spiste 1/2 skive før jeg måtte gi meg :/ Meen gir ikke opp, må jo like det en gang! Er jo så sunt!
      Hehe, den frokosten der er en uvane altså. Noen ganger har jeg litt 100% peanøttsmør ved siden av også. Da metter det ihvertfall litt mer! Noen ganger blir klokka sånn 11-12 før jeg plutselig innser at noen biter sjokolade og 2 kopper kaffe er alt jeg har fått i meg. Ikke bra!

      Slett
  4. Sjekk ut Raw Vegan Not Gross på Youtube, for der lager de en sjokoladepudding med avocado og forklarer hvordan man skal balansere avocadosmaken. Og som en bonus er dama såååå kul!

    Ellers er HT Sushi en grei plass å starte om du vil prøve veggis-sushi :) Kvaliteten er helt grei, det lages ferskt og er hygienisk. Tror de har en i Arendal også, som kalles HH Sushi :) Hvis du vil ha skikkelig kvalitet, så er Food Asylum stedet å gå, men det er jo logisk nok dyrere. Tilstede Mat og Mer, Kristiansands veggisrestaurant, har veggissushi også. Det siste stedet er et must for å spise vegetarmat i Kristiansand :) (Jeg bor her selv, og er der myyyye... Egentlig for mye.)

    Og det siste; så vakker du er! :) Naturlig skjønnhet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, takk for kjempefin kommentar! :D

      Det virker som at sjokolade + avokado er veien å gå, har fått flere tips om det... så det skal absolutt sjekkes ut!

      Tilstede mat og mer er jo perfekt for veggiser. Av en eller annen grunn har jeg innbilt meg at Food Asylum bare er for kjøttelskere, men siden du nå er den andre personen som anbefaler meg å gå dit så får det bli en tur neste gang jeg er på Sørlandet! Kommer fra Lillesand og er mye i Kristiansand selv :-) Herlig by!

      Ha en finfin kveld :-)

      Slett
    2. Nå har jeg sett filmen om avokadopudding - wow, det ser godt ut! Og ja, ho dama var jo dødskul. Spiser sjokolade til frokost akkurat som meg ;-) Hihi. Takk for tipset!

      Slett
  5. Hihi, jeg elsker at lillesøster tenker før hun spiser (skeptiker), mens storesøster spiser før hun tenker...
    Du vet nok alt dette fra før;
    Samme problem som dere med kaker, har fortsatt alltid lørdagsgodt, spiser alt som er salt og altfor mye salt, jeg spiser fortsatt overfulle tallerkener (vi alltid har gjort hjemme) - SPESIELT med spaghettini!
    JEG ELSKER KARBOHYDRATER! - Kan IKKE få nok pasta eller chips!
    Takk for at vi har fått gode forbrenningsgener (bank i bordet for at det skal vare)...
    Kan fint spise en pose chips alene! Og B&J's <3
    Jeg liker godterier som smaker papir (UFO'er <3)...
    Butterdeig er digg!
    Bortsett fra kjøtt vet jeg ikke om noe mat jeg ikke liker... (kommer du på hva jeg ikke liker?)...
    Har sikkert en rekke andre ting som er svært sære, men kom ikke på noe mer i farta :P
    På tide med neste kaffekopp <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, kan ikke komme på noe særlig som du ikke liker! Men mange ting du elsker :-) Spagetti, UFO og salt mat er noe en familiegreie! <3 Koselig at dere og har lørdagsgodt:-)

      Slett
    2. Og kaffe! En genfeil hos oss, tror jeg ...

      Slett
    3. Og kaffe! En genfeil hos oss, tror jeg ...

      Slett
    4. Haha, kan ikke komme på noe særlig som du ikke liker! Men mange ting du elsker :-) Spagetti, UFO og salt mat er noe en familiegreie! <3 Koselig at dere og har lørdagsgodt:-)

      Slett
    5. Haha, kan ikke komme på noe særlig som du ikke liker! Men mange ting du elsker :-) Spagetti, UFO og salt mat er noe en familiegreie! <3 Koselig at dere og har lørdagsgodt:-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)