torsdag 26. februar 2015

Kostholdsråd for vegetarianere

Helsedirektoratet har fått noen nye, fine sider med informasjon om vegetar- og vegankosthold. Her er det nyansert informasjon om hva du bør inkludere i et vegetarkosthold og hvilke næringsstoffer du må være oppmerksom på. Jeg synes de nye sidene er veldig fine, og er lettet over at de ikke bærer preg av fordommer mot vegetarianere. Tvert imot:

"Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, 
hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft."

De får også med at det ikke nødvendigvis er om du er vegetarianer eller ikke som avgjør om du er sunn, men hvilke matvarer du velger. Vegetarianere kan også spise mye junk, og kjøttetere kan spise mye grønnsaker. 

"Om et kosthold er sunt eller ikke, avhenger av matvarene vi velger, 
hvordan disse kombineres og hvor mye vi spiser av dem." 


De tar også for seg noen vanlige myter om hvem som kan/ ikke kan spise vegetarmat:

"En balansert og variert vegetarkost egner seg for individer i alle livsfaser, 
inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere".

Så, hvis du lurer på noe ang. vegetarkosthold er dette en fin plass å begynne. Hvis du selv vurderer å bli vegetarianer, kanskje du har en sønn/ datter som vil det, eller kanskje du bare er nysgjerrig på kostholdet og interessert i ernæring - nettsidene har uansett fin informasjon. Også for deg som har vært veggis lenge og ønsker mer solid kunnskap om kostholdet ditt; kanskje du tenker på å bli gravid, oppdra barn vegetarisk, eller kanskje du trener mye og lurer på om du får i deg nok næring. På sidene får du nemlig både generell info om vegetarkosthold og råd for spesielle grupper som veganere, ammende, gravide og barn.


Frukt, bær og belgvekster er sunt og bør være en del av ethvert kosthold! 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)