mandag 18. mai 2015

Marias Matblogg i KK Spis

For en ukes tid siden fikk jeg mail fra en hyggelig journalist i KK Spis som lurte på om jeg hadde noen gode tips for å gjøre 17.mai-frokosten litt sunnere. Egentlig er jeg tilhenger av at det er hva du spiser på hverdagene som teller i det store bildet, og på festdager kan vi spise akkurat hva vi vil uten å ofre kaloriene en tanke. Allikevel vet jeg at for noen blir det mange festdager i løpet av et år, og at hvis man først skeier ut èn gang er det vanskelig å komme tilbake til gode vaner. Uansett skader det ikke med gode og sunne smoothies, gjør det vel?

17.mai-frokosten er jo over for denne gang, og jeg er litt sent ute med å dele dette. Men som sagt, smoothies skader jo ikke og passer like godt på 17. mai som på alle andre dager :-)

 
KK.NO: "17. mai nærmer seg og du skal kanskje ha med deg en rett eller to på den tradisjonsrike champagne-frokosten? Eller skal du stå vertskap for hele festligheten selv? 

Uansett er det mye som må ordnes, og midt oppe i alt stresset kan det være vanskelig å finne på noe kjempespenstig. Da tyr man kanskje til den gode gamle eggerøra, og den skal jo med den, men det er kanskje ikke så populært når 50 prosent av gjestene har tenkt det samme. 

Har du lyst til å lage noe nytt og spennende i år? Her er fem sunne, enkle og fargerike tips til 17. mai-frokosten!

Smoothier i flaggets farger

Maria Uldahl driver vegetarbloggen Mariasmat og råder til å gå for grovt, frukt og grønt.
- Ellers skal jeg selv på champagnefrokost på 17.mai og tar da med hjemmelagde, grove knekkebrød, samt frukt og grønt vi kan ha på. Most banan eller most avokado og paprikaringer på grove knekkebrød er mine frokostfavoritter for tiden.

- Ellers hører en good smoothie med til enhver festfrokost. Man kan lage den i flaggets farger ved å bruke en base av yoghurt eller kulturmelk for så å blande inn jordbær/bringebær, blåbær eller kokos/ pære uten skall."
 

Deretter følger oppskrifter på 3 smoothier i rødt, hvitt og blått som dere finner her!

Dette var bare "mitt" utdrag, men Kristine Aure som står bak bloggen Dedication bidro også til saken, samt fagansvarlig i Grete Roede. Dere kan lese hele saken her!

Hadde dere noe spesielt godt til 17.mai frokosten? Jeg synes det er en finfin tradisjon, og hadde selv en hyggelig frokost hos venner. Vi tok som sagt med knekkebrød, samt litt frukt, yoghurt, iskake og cava. Alt handler om balanse! :-)

4 kommentarer:

  1. Gratulerer! Så spennende da :D De smoothiene altså <3

    SvarSlett
  2. Igjen; utrolig kult!!! Så gøy at du kom på trykk :D :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk snille du! Og du skulle jo absolutt ha vært med i denne oversikten, selv om ikke mat alltid er hovedfokuset.

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)