tirsdag 12. mai 2015

Smoothie til 17. mai!

Alle elsker is på 17. mai! Men hva med en forfriskende smoothie? Her kommer 3 forskjellige smoothier i rødt, hvitt og blått! Oppskriftene rekker til ca. 1/2 liter, og alle kan lages veganske, gluten- og laktosefrie.



Smoothieslush med bringebær og jordbær

ca 100 g frosne jordbær
ca 100 g frosne bringebær
Drue- eller eplejucie
Saften av 1/2 lime

Fyll benderen med frosne bær og hell på juice til det nesten dekker bærene. Skvis i saften av 1/2 lime. Bland godt, til en deilig slush-konsistens! Hvis den blir for flytende har du i mer bær, hvis den blir for tykk har du i mer juice. Rik på vitamin C, antioksidanter og kostfiber!


Mild kokos- og pæresmoothie

1 pære
1 boks kokosmelk
Saften av 1/2 lime

Pæren skrelles og kuttes i mindre terninger. Ha alt i en blender og kjør til pærebitene er helt most. Denne smoothien har en veldig mild smak, så bland gjerne inn en god del lime hvis du liker det syrlig. Du kan gjerne bruke lett kokosmelk hvis du ønsker å begrense fettinntaket, men da blir ikke smoothien like kremet og god. Pære er rik på kostfiber som bidrar til en sunn fordøyelse!


Blåbærsmoothie

200 g frosne blåbær
Gresk yoghurt eller kokosmelk
Drue- eller eplejuice
Saften av 1/2 lime

Ha blåbær i en blender og fyll på med juice til det nesten dekker bærene. Ha i 4-5 spiseskjeer gresk yoghurt, eller bruk evt. det tykke fra kokosmelken hvis du ønsker en vegansk og laktosefri variant. Ha gjerne i en skvis limesaft. Kjør det i blenderen til blåbærene er most og smoothien er godt blandet. Blir den for tykk har du i mer juice. Blåbær inneholder masse antioksidanter og vitamin C!



4 kommentarer:

  1. Så dekorative og fine smoothies :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjelper jo litt på matlysten hvis det ser godt ut :D

      Slett
  2. Herlighet! Her postet jeg en liten oppskrift på smoothie i dag, så ser jeg at du har "triple bill" med rødt hvitt og blått! Er særlig spent på den med pære og kokosmelk - må lages fortere enn svint :D Takk for masse god inspirasjon :) Selv ble det peanut butter and jelly smoothie her :) x

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar :D Pære og kokos er veldig mild, så anbefaler en goood dæsj lime :-) Din smoothie var jo veldig fantasifull da... men jeg har aldri forstått komboen peanøtt og syltetøy! :P

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)