søndag 28. juni 2015

Blodprøver og helsesjekk

Hei! Her kommer et innlegg som ikke inneholder noen oppskrift, men som er kostholdsrelatert. Jeg har nylig vært hos legen og tatt en hel haug med prøver.Det kan være lurt å innimellom sjekke status for visse næringsstoffer, spesielt hvis du føler deg sliten og slapp. Hvis du mangler noe er det ganske typisk at du føler deg sliten, slapp, svimmel, uvel og tom for energi. Ganske generelle symptomer, altså.


Disse næringsstoffene bør man som vegetarianer være ekstra oppmerksom på:

Vitamin D
Vidamin B2 og B12
Kalsium
Jern
Selen
Jod
Sink
Omega-3 fettsyrer
Fullverdig protein

Kilde: Matportalen

Mine blodprøver var kjempefine. Det eneste jeg hadde litt mindre av enn ønskelig er vitamin D, noe som gjelder mange av oss nordboere. Nå skinner jo sola, men resten av året er det lurt å ta tilskudd med mindre du spiser veldig mye fet fisk. Legen rister på hodet av kolesterolet mitt, på en positiv måte. "Hvordan du har fått til det her, det vet ikke jeg". Høyt totalkolesterol/ hyperlipidemi er forbundet med økt risiko for hjerte- og karsykdom. På den annen side er for lavt HDL ("det gode kolesterolet") også en risiko for hjertesykdom. Totalkolesterol bør være under 5 mmol/L, og HDL over 1 mmol/L (gjerne litt høyere for kvinner). For spesielt interesserte så er totalkolesterolet mitt 2.9 og HDL er 1.4. Dette er jeg veldig fornøyd med.

Dette er altså en oppfordring til alle om å passe på å få i seg nok næringsstoffer, og å være bevisst på din egen helse. Føler du at allmenntilstanden er dårlig kan det godt hende du spiser for lite eller for mye av et eller annet. Oppsøk fastlegen og be om en sjekk. For oss som velger bort hele matvaregrupper fra kostholdet (kjøtt, fisk, evt. meieriprodukter) er det ekstra viktig å følge med. Når det er sagt så er det ingenting som tilsier at man som vegetarianer får underskudd på noe. Selv tar jeg tilskudd av omega-3 og vitamin D. Veganere må ta tilskudd av B12. Med et variert kosthold med nok av grønt har du lagt grunnlaget for å få i deg det du trenger. Ikke la deg lure av reklamer, blogger og alternative behandlere.

 Ekte og 100 % naturlig vitamintilskudd.

Har du noen gang tatt blodprøver for å sjekke disse tingene? Og hvilke grep gjør du i kostholdsveien for å ha en god helse, tar du noen kosttilskudd kanskje? Legg gjerne igjen en kommentar :-)

2 kommentarer:

  1. Bra innlegg, også sunt at du sier en ikke skal la seg påvirke av media - heller lytt til kroppen!
    Selv tar jeg multivitamin + jern, og B12 (den siste bare for sikkerhetsskyld). Prøver og få i meg nok vitamin C, men det gjør man oftest gjennom maten som du sier, om en passer på og spise fem om dagen :)

    Sist gang jeg fikk sjekket kolesterolet var noen år siden, jeg var på høy protein og lite fett diett (ikke bra i det lange løp) og jeg var ikke vegetarianer da. Resultatet? Superhøyt usunt kolesterol MEN også superhøyt sunt kolesterol, de var litt sjokket de helsefolkene som tok testen, men sa det gikk opp i opp. Kanskje jeg kan spørre om en sjekk neste gang jeg er hos legen :) xx

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fin kommentar, du! Jeg tok også jern og vitamin B -kompleks en stund, men sluttet med det for en stund siden - og det går tydeligvis bra. Tar jo en stund før B12 underskudd synes, men jeg tror jeg klarer meg :-) Jeg spiser så vanvittige mengder paprika og andre c-vitamin rike matvarer, så der tror jeg ikke jeg trenger tilskudd! Hehe.

      Oi, det kolesterolet hørtes jo ikke helt bra ut. Superhøyt "bra" kolesterol er vel heller ikke bra hvis man ser det store bildet. Sikkert lurt å få målt det nå, så kan du sammenligne med de gamle tallene og se hva som har endret seg. Er jo litt interessant og spennende for oss mat- og kostholdsnerder :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)