søndag 26. juli 2015

Sunn og søt banansplitt på grillen!


Hva sier dere til en dessert som er sunn og søt, med god samvittighet? Denne inneholder kun to ingredienser og er enkel å lage. Du kan enkelt få tak i ingredienser som er både økologiske og fairtrade-merket. Allergivennlig og vegansk er den også. Kan det bli bedre? ♥ ♥ ♥


For å lage denne banansplitten trenger du kun banan, mørk sjokolade og litt grillfolie. Du trenger ikke lete lenge for å finne bananer og sjokolade som er økologisk og fairtade-merket. Husk å dobbeltsjekke at sjokoladen er fri for gluten, melk, nøtter og soya hvis du lager mat til allergikere.

Legg bananen i folie og kutt et snitt på langs. Putt sjokoladebiter i, og grill bananen til den er myk.


Du kan såklart servere med is, krem, bær, saus - eller hva enn du skulle få lyst på. Her med deilig pasjonsfruktsorbèt:


Banan og mørk sjokolade er matvarer jeg spiser nesten daglig, med god samvittighet;
♥ Mørk sjokolade er rik på antioksidanter.
♥ Bananer er rike på kalium og vitamin B6.
♥ Begge er kjent for å være gode for hjertet!

torsdag 16. juli 2015

Smør meg på - vegetarisk og allergivennlig pålegg!

Inneholde sponsede produkter


Hei dere! Jeg må bare fortelle dere om en nyhet fra Lillesand. Her er det nemlig noen som har fått en idè om å lage et nytt pålegg av grønnsaker. Pålegget passer for alle, også vegetarianere, veganere og allergikere. De som står bak heter Anne og Matthias, og du finner facebooksiden deres her. Pålegget er ikke tilgjengelig i butikker ennå, men om du er i Lillesand kan du kontakte dem og kjøpe direkte fra produsenten.


Påleggene består kun av grønnsaker, urter og krydder. Fritt for unødvendige tilsetningsstoffer, og de bruker ikke palmeolje. Produktene er veganske og frie for gluten, melk, egg og nøtter.

Til nå har de utviklet smakene:
♥ Paprika mediterran
♥ Søtpotet chili
♥ Gulrot potet

Jeg var så heldig å få noen smaksprøver fra Anne og Matthias. Vi var på hyttetur med venner og jeg satt frem pålegget på det felles frokostbordet. Det falt veldig i smak!

I fremtiden håper jeg man kan bestille det over nett eller finne det i noen butikker. Hvis/ når det skjer skal jeg såklart skrive om det. Ellers må jeg bare si at jeg synes det er en kjempegod idè og ønsker dem lykke til videre :-)


Produktene var en gave fra produsenten, men jeg får ikke betalt for å skrive dette innlegget. Dere kan alltid stole på å få min ærlige mening når jeg omtaler produkter!

fredag 10. juli 2015

Grill grønt!


Hei dere! Nyter dere sommeren? Her går det ihvertfall i grillmat for tida, det er jo sommerens beste mat. Det er mange som lurer på hva vegetarianere griller, for mange er jo grillmat synonymt med masse kjøtt. Men grønnsaker er jo etter min mening det beste du kan grille! De kan få en helt annerledes smak etter en runde på grillen. Tenk bare på grillet paprika ift. fersk paprika - to helt forskjellige smaksopplevelser.

Mine favoritter på grillen er:
♥ Helgrillet spisspaprika/ søtpaprika
♥ Sopp, gjerne fylt med ost og krydder
♥ Cherrytomater
♥ Squash
♥ Brokkoli
♥ Blomkål
♥ Mais
♥ Grønnkål
♥ Gulrot og andre rotgrønnsaker
♥ Potet og søtpotet

Noe kan slenges direkte på grillen, men mye gjør seg bra i grillfolie med litt olje, salt og pepper. Ellers er jo grillspyd en slager. Trikset med å grille grønnsaker er timing. Poteter, søtpoteter og rotgrønnsaker kan trenge litt tid for å bli gjennomstekt, det samme gjelder soppen. Paprikaen kan gjerne bli svidd, men grønnkålen er ferdig på 2 minutter. Så her gjelder det bare å planlegge litt. Et tips er å kutte de grønnsakene som trenger lengst tid i mindre biter - og omvendt.

Nypoteter grillet i folie med bare litt olje og salt - det enkle er ofte det beste.

Blandede grønnsaker i folie er min favoritt!

 Her har vi brokkoli, grønnkål og søtpotet ♥

 Cherrytomater, avokado, søtpaprika, grønnkål og sopp - alt fra grillen!


Når vi først snakker om å grille grønt, har dere prøvd å grille frukt? Jeg anbefaler virkelig å legge vannmelon på grillen, du får en helt ny smaksopplevelse. Mango, avokado, banan og ananas er også digg. Hvorfor ikke ha grillet frukt til dessert?

Hva er deres favoritter på grillen? Har dere prøvd å grille frukt, eller noe annet spennende? Legg gjerne igjen en kommentar :-)

tirsdag 7. juli 2015

Marias hverdagswok


For noen er wok kanskje forbeholdt de gangene man spiser ute på asiatisk restaurant, men hos oss lager vi det så å si ukentlig. Jeg følger sjeldent en oppskrift, men har en slags fast base med ingredienser som jeg varierer med diverse godt fra gang til gang. Dette er ikke en oppskrift, men litt inspirasjon :-)

Hovedingrediensen er alltid grønnsaker. De fleste grønnsaker er gode i wok! Jeg har så å si alltid i gulrøtter, brokkoli og paprika, ofte kål, bønnespirer, aspargesbønner, maiskorn, minimais, vankastanjer, bambusskudd, blomkål, søtpotet m.m. Sopp er også godt i wok. Her er det bare din egen fantasi som setter grenser! Vi har masse grønnsaker i, gjerne 4-5 gulrøtter, 2 paprika, 1 brokkoli, 1 chili, 1/2 kål osv.
Tips: føler du deg lite fantasifull kan du kjøpe poser med ferdigkuttede frosne grønnsaker. Ikke ha dårlig samvittighet, frosne grønnsaker er sunne!

Tips 2: Velger du ferske grønnsaker er det ikke noe i veien for å kutte dem opp på forhånd, så er alt klart til å slenges i panna ved middagstid. Legg dem gjerne i vann, dekk til og sett kjølig.

I tillegg må man ha en god proteinkilde. Jeg har gjerne tofu, Quorn-biter eller annet "vegetarkjøtt". I tillegg har jeg gjerne i nøtter og hele frø, som også bidrar med protein og mineraler. Tofu og Quorn tar til seg all den deilige smaken fra sausen. Mariner gjerne på forhånd.

Saus og krydder er viktig i wok. Som oftest går det i en base av soyasaus eller en mer fyldig saus av kokosmelk og peanøttsmør. Jeg smaksetter med salt, pepper, papirkapulver, chili, gurkemeie, ingefær, hvitløk, lime og mye annet godt. Paprikapulver, særlig røkt, gir umami for dere som savner kjøttsmaken.

♥ Tips: Se min oppskrift på sataysaus her, og chilimarinert sopp her.

Til slutt har vi ris eller nudler. Fullkornsris er et sunt og godt forslag, noe vi ofte har. Smaksett gjerne med karri eller en klatt smør. Ellers er det godt med risnudler i blandt, men fullkornsprodukter er førstevalget. I et balansert kosthold har man det sunne oftest og det usunne inni mellom :-)


På bildet over ser dere wok med paprika, gulrøtter, brokkoli, grønnkål, chili, aspargesbønner, sesamfrø + saus av kokosmelk, peanøttsmør og div. krydder + Quorn-biter + fullkornsris. Yummy!

En enkel og god måte å få i seg noen av de 5 om dagen :-) Er dere glade i wok?