lørdag 12. september 2015

Matstreif og Bondens Marked

I går var jeg en tur på Matstreif, en stor matefestival i Oslo. Der var det liv! Masse folk og mange boder med forskjellig mat fra Norge. I tillegg var det Bondens Marked, som var kjempestort.

I bokteltet var det mange kokebøker på tilbud, jeg fikk med "Supergrains" av Chrissy Freer. Jeg så også Veganmisjonens bok der, den nye boka til Funky Fresh Foods, Green Kitchen Stories og Julies grønne kjøkken. Se opp for den grønne bølgen! :-)


Vi kjøpte også noen grønnsaker; hokkaidogresskar og regnbuegulrøtter. Vi kosa oss med ferske eplemuffins, og jeg bare måtte ha en coco-crunch fra Funky Fresh. Det er noe av det beste jeg vet om, og totalt avhengighetsskapende!


Å handle på Bondens Marked er helt supert, og noe alle burde gjøre. Kortreist mat er miljøvennlig! Det å få muligheten til å faktisk prate med bonden gjør at du kan stille alle spørsmålene du lurer på. Hvordan er maten produsert? Hvor er maten produsert? Hvordan har dyrene det? Hvordan har arbeiderne det? Her ser du at kortreist mat også kan være "fairtrade" og dyrevennlig. I tillegg dukker det opp ting på Bondens marked du kanskje ikke finner i din lokale butikk. Grønnsaker i alle regnbuens farger, tradisjonsrike konserverte matvarer som syltetøy i alle slags smaker, bakverk som sveler, lefser og flatbrød, og mer eksotiske ting som honning med chili og ingefær.

Hos ByBi kunne man kjøpe honning fra Oslos bier. Kortreist og utrolig kult! Vi må ta vare på biene, og dette prosjektet er rett og slett kjempefint :-)


Grønnsakene ble brukt i gårsdagens middag, en kjempedeilig oppskrift jeg skal dele veldig snart. Her er en smaksprøve:


Såvidt jeg har skjønt er det Bondens marked mange steder denne lørdagen. Det i Oslo er ekstra stort i dag, i tillegg til at det er Matstreif med mye annen god mat og drikke. Anbefaler virkelig alle som er i Oslo å ta turen!

Pleier dere å handle på Bondens Marked, eller direkte fra produsenter på en annen måte? :-)

2 kommentarer:

  1. Så gøy :) skjer så mye spennende rundt om i landet. Vi skal på åpen økologisk gård i dag :D

    SvarSlett
    Svar
    1. åh, det høres kjempefint ut! Kos dere masse :D

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)