søndag 22. november 2015

Men hva spiser du egentlig? (Min matdag)


"Men hva spiser du egentlig?" er et spørsmål vegetarianere og veganere får ofte. (Det er forøvrig også tittelen på en finfin veganblogg, som du finner her). Jeg får ofte høre spørsmålet i løpet av samtaler som handler om kosthold. Det er sjeldent at jeg tar opp temaet vegetarmat i sosiale settinger, for jeg er jo livredd for å bli oppfatta som ho der plagsomme vegetarianeren som ødelegger stemninga. Men folk prater jo ofte om mat og kosthold, og da kommer temaet fort opp. Og da lurer folk ofte på hva jeg egentlig spiser, hvor jeg får proteiner fra, om jeg spiser fisk, osv.

I dette innlegget tenkte jeg rett og slett å vise dere hva jeg spiser i løpet av en helt vanlig dag. Dere får tilgi meg for mobilkvalitet på bildene, men det er jo mobilkameraet man oftest har med seg rundt forbi. Dere får se alt jeg spiser fra morgen til kveld, på en helt vanlig fredag i november 2015.

♥ 


Jeg startet dagen med hjemmelagte fullkornsknekkebrød med avokado, paprika og økologisk egg + et dryss salt og pepper. Ved siden av hadde jeg et glass appelsinjuice.


Jeg tar tilskudd av omega-3 og vitamin D daglig, som oftest sammen med frokosten.


Når jeg sier at jeg startet dagen med dette lyver jeg egentlig litt, for faktisk så startet jeg dagen med 2 kopper sort kaffe. Jeg er ikke et frokostmenneske, og sliter ofte med å få i meg mat om morgenen. De beste morgenene er de hvor jeg har god tid til å drikke kaffe, sjekke nettaviser, mail og de bloggene jeg leser fast før dagens plikter og planer begynner. Dette var en slik morgen!


Mellom frokost og lunch hadde jeg et mellommåltid bestående av en banan og en klementin. Inni mellom alle måltidene har jeg såklart drukket noen glass med vann også.


Til lunch hadde jeg to wraps av speltlomper, smurt med søtpotethummus og fylt med råkost og Quorn.


Litt ettermiddagskos i form av sort kaffe og mørk sjokolade med nøtter.


Til middag & fredagskos lagde jeg meg vegetarnachos med avokadokrem og restene av råkostsalaten fra tidligere + et glass hvitvin. Kosa meg med masse nachos utover fredagskvelden :-)



Når det gjelder sammensetningen av kostholdet mitt så er jeg trygg på at jeg får i meg det jeg trenger. Jeg har ingen mangler, bortsett fra lavt vitamin D - som ikke er uvanlig her i nord (skal faktisk ta ny blodprøve neste uke for å sjekke om status har blitt bedre etter at jeg begynte med et nytt kosttilskudd). Jeg teller ikke kalorier og fører ikke noen oversikt over makronæringsstoffer, men har gjennomført kostholdsregistrering et par ganger. Når man er såpass interessert i kosthold og studerer ernæring blir det fort slik!

Sist gang jeg gjennomførte en slik kostregistrering så det omtrent slik ut: jeg får i meg i overkant av 2000 kcal om dagen, men dette varierer såklart fra dag til dag. 15 E% kommer fra proteiner og resten er fordelt ganske likt mellom fett og karbohydrater. Ved sist kostregistrering fikk jeg i overkant av 30 g kostfiber daglig. Jeg passer såklart på å variere proteinkildene så jeg får i meg fullverdig protein hver dag. Ellers spiser jeg nok lite mettet fett, og karbohydratene kommer hovedsakelig fra frukt, grønnsaker og fullkornsprodukter.

Håper dere syntes dette innlegget var interessant og litt gøy å lese :-) Her får dere ihvertfall et bilde av hva jeg spiser på en helt vanlig dag. Jeg er litt skeptisk til å dele tall over kalorier og E%, men valgte å gjøre det da det er litt interessant i denne sammenhengen. Merk deg at jeg ikke teller kalorier eller holder oversikt over makronæringsstoffene til vanlig! Og husk at dette innlegget ble skrevet på en helt vanlig dag, ikke en lørdag eller i romjula ;-)

Avslutter med en liten collage av noen vanlige middagsretter hjemme hos oss:


6 kommentarer:

  1. Spennende!Og det er så masse godt og variert man kan spise som vegetarianer :) Savner ikke kjøtt (bare laks av og til som nylig vegetarianer..men dette går seg til :) )
    Riesling er en av mine favoritt hvitviner, den er så godt :D Takk for masse inspirasjon her, smakfulle og enkle retter som kan diskes opp på null komma svisj liker vi vettu! Den søtpotet hummusen er jeg nødt og lage snart! :D xx

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah søte du, så glad du likte innlegget :D Hvor lenge har du vært uten kjøtt, nå? Jeg spiste fisk en stund etter at jeg sluttet med kjøtt, men tok bare 1/2 år før jeg var "ekte" veggis :)
      Søtpotethummusen er noe av det beste jeg vet, den mååå du bare smake :D

      Slett
  2. Så fint innlegg! Jeg elsker å få ta en sniktitt inn i andres matdager, og din er er jo kjempefristende og delikat. Så variert og bra!
    Jeg tror folk er litt i overkant redde for å dekke næringsbehovet. Eller altdå, de tenker kanskje ikke på det selv og med sitt eget kosthold, men blir meget redde for andres kosthold hvis de er veganere/vegetarianere. Men så vanskelig er det jo virkelig ikke å dekke behovet. Noen ting må man være obs på, en det gjelder jo oss alle!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du likte det! Helt enig, er en nysgjerrig liten snik ;-) Hehe
      Merker at mange er overdrevent bekymret for meg og mitt kosthold, selv om jeg kanskje har mer kunnskaper om ernæring enn det de har. Vitamin D, B12, jern og kalsium er jo f.eks. ikke bare et problem for veggiser! Jernmangel hadde jeg faktisk før jeg ble veggis, ikke nå lengre... og jeg spiste ikke særlig mye mer vitamin D før jeg ble veggis heller, og burde ha tatt tilskudd lenge før jeg sluttet med kjøtt. Så ja, der har du absolutt et poeng! :-)

      Slett
  3. Synes du har et sunt og variert kosthold. Skulle ønske jeg selv var like flink som deg. HA en videre fin kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar! Ha en fin kveld :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)