torsdag 31. desember 2015

Året som gikk - 2015


Noen ganger kan jeg føle at jeg får gjort så lite, at det ikke skjer nok og at det er så mye jeg skulle ha gjort annerledes, ting jeg ikke rekker og så videre. Flere som har det på samme måte? På slutten av året tenker jeg kanskje mer over det jeg ikke fikk gjort, enn det jeg fikk gjort. Så lager man nyttårsforsetter for det nye året. Men, når jeg tenker meg om så har det jo skjedd masse i 2015!

Året startet litt turbulent. Helsa var ikke samarbeidsvillig, jeg hadde nettopp tatt avgjørelsen om å slutte på fotoskolen og vi fikk en veldig overraskende beskjed om at vi måtte flytte ut av leiligheten vi leide. Heldigvis er det ofte slik at store forandringer kan åpne nye dører. Det var mange leiligheter på markedet, og vi fant en som vi nå trives veldig godt i. Jeg begynte å studere grunnleggende ernæring, og fant ut at det er dette jeg skal drive med fremover!

I februar skrev jeg innlegget "En matbloggers bekjennelser", som jeg fikk veldig god respons på!

Tidlig på året startet jeg en ny, mer personlig blogg. Den nye bloggen handler om min reise mot en grønnere livsstil. Jeg oppdaterer ikke så ofte som jeg kanskje burde, for oppi studier, jobb, matblogg og fritid blir det lite tid til enda en blogg. Men ta gjerne en kikk her hvis du vil sjekke ut den personlige bloggen min.

I månedsskiftet mars/april reiste Anders og jeg til Barcelona. Det var helt herlig, og noe jeg har hatt lyst til lenge! Du kan lese hele innlegget om å være veggis i Barcelona her.


I mai måned skrev Miljømagasinet Putsj en sak om norske vegetarblogger, og jeg delte oppskrifter på smoothies i KK Spis. Jeg var forresten i KK Spis igjen i august, da delte jeg oppskriften min på søtpotethummus - du kan lese saken her. 


Jeg begynte å bake med surdeig, noe jeg håper å bli enda flinkere til i 2016!

Størstedelen av sommeren ble tilbragt på Sørlandet, som vanlig. Jeg føler meg så heldig som har vokst opp på et av de flotteste sommerstedene i Norge (!), hvor folk betaler millioner av kroner for å ha hytte. Hit kan jeg reise helt gratis hver eneste sommer, for en lykke.


Jeg har vært på vegetarfestival både i Oslo og Halden, sistnevnte kan du lese om her. Dessverre fikk jeg ikke med meg vegansk julefestival i Oslo før jul.

I november hadde jeg en operasjon jeg har ventet lenge på, en kikkhullsoperasjon i magen. Det ble bekreftet at jeg har sykdommen endometriose, noe som ikke var en stor overraskelse. Dette er ikke noe jeg kommer til å skrive mye om på bloggen, men noe som har stor innvirkning på hverdagen min.

I løpet av høsten ble jeg kontaktet av Frisk Forlag som lurte på om jeg ville sende inn oppskrifter til det nye bokprosjektet deres. Jeg sendte inn oppskrifter, og èn ble valgt ut til å være med i boka! Dette ble såklart årets julegave, og boka kommer for salg nå i januar. Boka heter lavFODMAP: Folkets favoritter, og du finner min oppskrift på side 111. Du finner også tre oppskrifter fra Storesøsters kjøkken i boka!


Jeg skrev innlegget "Men hva spiser du egentlig", for å svare på nettopp det spørsmålet, som vi veggiser ofte får. Du kan lese det her.

Da året nærmet seg slutten fikk jeg den triste beskjeden om at min bestevenn gjennom mange år, Ole Gunnar, har vandret til de evige jaktmarkeder. Ole Gunnar har vært en del av livet mitt siden jeg var 8-9 år gammel, og jeg savner ham veldig mye! Dessverre ble han smittet av en kattesykdom, i tillegg til at stakkars lille hadde utviklet gikt i leddene sine. Savner deg, lillegull Når vi først snakker om katter, så har jeg fortsatt mitt engasjement i Dyrenes Beskytter Aust-Agder, selv om jeg bor i Oslo nå.


I løpet av året har jeg samarbeidet med Norganic flere ganger, senest da jeg skrev denne oppskriften på hasselnøttkonfekt i samarbeid med nettbutikken deres Økoland.no (sponset).


Tidlig i desember ble eksamen i kjemi, anatomi og fysiologi unnagjort. Jeg skrev et samleinnlegg med alle juleoppskriftene mine, som du finner her. Anders og jeg reiste på en miniferie til Kiel, og deretter til familien på Sørlandet. Her er vi fortsatt, før det bærer tilbake til Oslo om noen dager!

Målene mine for 2015 var å ta finere bilder, ha mer fokus på ernæring og et enda tydeligere fokus på miljø og samfunn. Det første synes jeg absolutt jeg har fulgt opp, og spesielt de siste månedene har jeg brukt mye tid på fotografering. Fremover kommer jeg definitivt til å tenkte kvalitet over kvantitet, og prøve enda hardere å finne min stil.


Når det gjelder ernæring må jeg jo si at jeg har fulgt det opp med å studere grunnleggende ernæring og begynne på en bachelorgrad i samfunnsernæring. Med den nye bloggen har jeg fokusert veldig på miljø og samfunn, men jeg har prøvd å blande det inn på matbloggen også. For eksempel har jeg prøvd å fokusere enda mer på sesongbaserte grønnsaker.

I 2016 håper jeg å bli enda flinkere innen foto. Jeg ønsker å finne min egen stil, og at alle matfotoene skal friste dere til å prøve ut oppskriftene mine. Som en del av dette håper jeg å få oppdatert store deler av bloggarkivet mitt med nye bilder og bedre tekst. I tillegg håper jeg på å få enda mer engasjerte lesere! Når dere legger igjen kommentarer eller sender meg mail og meldinger på Facebook blir jeg veldig glad, så fortsett med det. Og dere som leser bloggen min, men ikke kommenterer så ofte - ta gjerne å legg igjen en kommentar så jeg vet at dere er der :-) Ellers har jeg flere spennende planer det neste året, selv om fokuset kommer til å ligge aller mest på skolen hvor jeg er fulltidsstudent.

Jeg er veldig takknemmelig for alt det fine jeg har opplevd i 2015, og føler at jeg er på et veldig bra sted i livet akkurat nå. Det er mye som skjer, og framtiden er spennende. Gode ønsker for det nye året til dere alle! Husk at dører som lukker seg kan bli til nye dører som åpner seg.

Hvordan har ditt 2015 vært, hvis du skal prøve å oppsummere det kort? Og hvilke ønsker har du for det nye året, noen nyttårsforsetter kanskje? Legg gjerne igjen en kommentar :-)

2 kommentarer:

  1. Godt nytt år skjønne Maria!!
    Jeg synes nå du har hatt et veldig innholdsrikt år. Men det er som du sier, så lett å egentlig bare "kreve" mer av seg selv, og så ser man senere at egentlig gjorde man en masse.
    Jeg gleder meg til mye ny inspirasjon i det nye året <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Ragnhild :-) Gleder meg til å følge deg videre og få inspirasjon :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)