mandag 28. desember 2015

Nyter juleferien


Hei dere! Det har vært stille på denne fronten de siste dagene. Jeg nyter juleferien på Sørlandet med gode venner og familie, og prioriterer ikke å sitte foran PCen disse dagene. Håper dere gjør akkurat det samme!

Det har såklart blitt en del kokkelering selv om det er juleferie. På julaften spiste jeg nøttestek med utgangspunkt i denne oppskriften, med masse deilig tilbehør; stekt rosenkål med pinjekjerner og granateple, gulrøtter kokt i appelsinjuice, råkostsalat med rødkål, stekt sopp, maiskolber, ovnsbakte poteter og såklart Sørlandschips - noe som alltid står på middagsbordet vårt i jula! De som ikke er veggiser i familien spiste økologisk kalkun. Dagene etter julaften har vi kosa oss med rester fra julemiddagen, og litt påfyll av nye ting der det trengtes.

I går hadde vi et slags venners venners julebord, som min gode venninne Melissa og jeg har arrangert så mange ganger nå at det snart kan kalles en tradisjon. Alle hadde med noe mat til et slags tapas-/koldtbord, og det var så mye godt! Jeg hadde med ovnsbakte rotgrønnsaker, søtpotethummus og en blandet salat med bl.a. quinoa og squash som jeg kuttet med den nye spiralizeren jeg fikk til jul :-) I dag var vi i en familiemiddag og lagde i full fart noen grønnsaksburgere av quinoa + restene av de ovnsbakte grønnsakene fra i går. Det ble skikkelig suksess! Restemat er virkelig gull


Nå fortsetter jeg ferien min, vi blogges på nyåret! Frem til da anbefaler jeg å lese dette innlegget hvis du trenger noen tips til mat i romjula og nyttår.

1 kommentar:

  1. Nyt ferien videre, fine deg! Ser ut som du har kost deg masse <3

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)