søndag 17. januar 2016

Mattrender i 2016!


Ikke at jeg er noen trendanalytiker, men jeg følger jo med i matverden og leser det meste jeg kommer over av artikler om mat og kosthold. Så her kan dere lese hva jeg tror blir de store mattrendene i 2016! :-) 

Kortreist og lokalprodusert mat
Det har virket som om dette har vært en trend over lengre tid, som bare blir sterkere og sterke. Folk ønsker å vite mer om maten sin, hvor den kommer fra, hvem som har produsert den og hvordan den er produsert. Jeg tipper at Bondens marked blir enda mer populært i 2016! Selv handler jeg gjerne der, samt i små, selvstendige butikker og direkte fra småskala produsenter.


Bærekraft og dyrevelferd
Dette punktet går hånd i hånd med det om kortreist og lokalprodusert mat. Vi begynner å åpne øynene for at hva vi spiser påvirker miljøet rundt oss! Samtidig synes jeg flere og flere begynner å innse at vi har et ansvar ovenfor dyrene som utnyttes til matproduksjon, og åpner øynene for industrilandbrukets mange mørke sider.

Mer grønnsaker
Grønnsaker er in! Vær gjerne kreativ og tilbered dem på andre måter enn kokt/dampet. Vi kommer til å se mer av typen fritert blomkål, grønnsaksburgere, puréer og kanskje skum.


Kjøttfri mandag og vegetarmat blir innafor
Selv feirer jeg 7 år som veggis i løpet av 2016, og i løpet av de årene har jeg merket at det har blitt mye mer stuerent. De fleste spisesteder bør ha et vegetaralternativ, og du er ikke lengre en freak hvis du spør etter vegetarmat. Ihvertfall ikke i Oslo, men til og med i hjembyen min på Sørlandet har det kommet veggisburger på menyen - som btw er veldig god! Kjøttfri mandag er en trend for de som ikke ønsker å kutte ut alt av kjøtt og bli veggiser, men allikevel er bevisste på sitt forbruk.

Fra hode til hale
For de som spiser kjøtt tror jeg det kommer til å bli vanligere å utnytte hele dyret. Dette henger sammen med punktet om bærekraft og punktet om dyrevelferd. Hvis du spiser kjøtt bør du absolutt utvide horisonten forbi kyllingfileten!



Restekjærlighet og matvett
Det er ikke innafor å kaste mat. I Frankrike har det kommet lover som regulerer dette, og også her i nord begynner vi å bli mer bevisste på det. Vi trenger ikke alle å bli dumpsterdivers, med vi kan jammen gjøre en innsats for å kaste mindre mat. Gode oppskrifter på restemat kommer nok i 2016!

Autentisk internasjonal mat
For eksempel: i stedet for den norske fredagstacoen vil flere smake på autentisk meksikansk mat.

Annerledes mat- og restaurantopplevelser
Vi kommer til å se mer pop-up restauranter, åpne kjøkken, konsepter hvor hobbykokker lager hjemmerestaurant for én dag, restauranter som flytter på seg og samarbeider med andre, samt mat som bestilles og leveres på døra. Kanskje også kokker som kan bestilles hjem?

Smoothiebowls
Alle som har instagram kjenner vel til dette. Før lagde du smoothies i Norgesglass, nå skal du lage det i en bolle med noe fresh og sunn topping. Gjerne med grønne bladgrønnsaker, ingefær, acai, goji og chia.



Brent mat
Denne vet jeg ikke helt med, men mange spår at dette blir en trend i 2016 - til lettelse for mange amatørkokker.

Tang
En ressurs vi ikke helt har lært oss å utnytte ennå, men som kommer. Tang er kortreist og har mange egenskaper. Du kan allerede få kjøpt en del tangprodukter i butikker med godt utvalg, men du - hvorfor ikke plukke den selv?

Fermentert mat
Dette tror jeg kommer for fullt de neste årene, fordi mange ser helsefordeler med det. Jeg er jo personlig frelst på surdeig, og håper det blir en trend!



Kraft og hjemmelaget suppe
Flere enn meg som har lagt merke til at mange bloggere skriver om kraft? Noen på grunn av smak, andre på grunn av helse.

Ut med vanlig pasta og hvetemel
Pastasalget på verdensbasis har sunket. Jeg synes jo det er bra hvis folk spiser mindre hvit pasta, men synes også du kan unne deg spagetti i ny og ne. Det finnes alternativer som fullkornspasta, grønnsakspasta, bønnepasta m.m. som kanskje vil slå igjennom. Uansett, vi vil spise mindre av den tradisjonelle pastaen. Kanskje korn som bygg, spelt, bokhvete, quinoa m.m. gjør sitt inntog i vanlige hjem og restauranter.

Sukkerkutt
Folk åpner øynene for at sukker ikke er bra. Joda, du kan godt unne det lørdagsgodt og et kakestykke til fest, men sukker i hverdagen blir fy-fy.



Muskelmat?
De siste årene har det vært myyye mas om trening og proteiner, drevet av kommersielle krefter.  Jeg tror nok folk kommer til å fortsette å være opptatt av dette, og tipper forelesningen vi skal ha på skolen om proteiner og fysisk aktivitet kommer til å bli den med best oppmøte.

LavFODMAP
Bare i løpet av årets begynnelse har det vært mye oppmerksomhet rundt lavFODMAP. Det har nettopp kommet og vil komme flere kokebøker om denne dietten i 2016. Jeg tror og håper på enda mer forskning rundt irritabel tarm, og andre diffuse diagnoser.


Pulses-2016: International year of pulses
I år skal vi spise belgvekster! Ihvertfall hvis vi skal tro FN og FAO, som har gjort 2016 til belgvekstenes år. Linser, bønner og erter i alle former skal ligge på tallerkenen, og vi åpner øynene for at bønner er mye mer en bønner! Jeg har et personlig mål om å få min venninne Linn til å like bønner(nå er du advart, snuppa).


Hva tror du blir årets mattrender? For meg virker det som at hovedtrekkene er: rene, naturlige og ektre råvarer. Hurtigmat er ut, med mindre det er streetfood med et hint av gourmet. Vi skal tenke bærekraft når vi velger hva som havner på tallerkenen. Det blir jo spennende å lese dette innlegget om et år, for å se hvor jeg traff og hva som ikke stemte i det hele tatt!

2 kommentarer:

  1. Jeg ser absolutt utviklingen dit du mener ja. Og jeg håper så inderlig at du har rett på flere punkter, blant annet den at vi blir flinkere til å bruke hele dyret (jeg er forelska i margbein og lever for tiden!) og tang og fermentert mat blir mer frem og akseptert som mat!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også! Skal nok driste meg ut på tang og sjøgress fremover :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)