tirsdag 5. januar 2016

Ukens storhandel 1-2016


Årets første uke er godt i gang, og med den kommer kanskje de gode vanene tilbake. Jeg har ihvertfall hatt 100 % ferie de siste ukene, men synes det er godt å komme inn i gamle mønstre nå. Vi prøver å være flinke til å handle en-to ganger per uke. Da sparer man penger, og kaster mindre mat. I år skal jeg prøve å dele ukens storhandel med dere, så her ser dere innkjøpene fra årets første mandag!

På menyen denne uka står det tikka masala, moussaka og lasagne. Vi håper at både moussaka og lasagne skal vare i to dager, med litt tilbehør. Det blir brød, knekkebrød og økologisk yoghurt til de andre måltidene. Jeg håper å få vekket surdeigen min tilbake til livet, og få bakt et brød eller to.

Som allerede nevnt: ved å planlegge og gjøre èn storhandel sparer du penger og kaster mindre man. Du kan også spare tid, fordi du har en handleliste og vet hva du skal på butikken. Det er også enklere å fordele arbeidsoppgaver i hjemmet; på torsdag jobber jeg lenge, så da lager du middag. På fredag spiser vi taco på kvelden. På tirsdag kan kanskje barna ha ansvar for middagen? Og på onsdag er det umulig å få alle samlet rundt ett bord, så da lager vi noe som smaker godt å varme opp for de som kommer sent hjem. Og så videre... du vet jo selv best hvordan din hverdag er, og setter du av en time til planlegging så sparer du deg selv for en del stress resten av uka.

Synes dere det er gøy å snoke litt i andres handleposer sånn som dette? Jeg synes ihvertfall det er gøy å leser lignende innlegg på andres blogger. Men så er jeg vel i overkant interessert i mat og kosthold, da. Skal jeg fortsette med disse innleggene, eller er det ikke så spennende? Legg gjerne igjen en kommentar - og fortell om du har planlagt noe spesielt denne uka :-)

3 kommentarer:

  1. Jeg liker slike innlegg :D Er veldig "snikete" av meg slik sett :P Elsker å se hva som ender i handlekurven til andre og hva som spises gjennom uken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, samma her :D Tror jeg skal fortsette med dette. Kanskje ikke hver uke, men innimellom ihvertfall :-) Gir jo også et mer realistisk bilde av mitt kosthold. Er ikke hveeer dag det er like sunt og godt som de oppskriftene jeg publiserer på bloggen ;) hehe

      Slett
  2. Synes det er gøy å lese sånne innlegg������

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)