søndag 14. februar 2016

Veggisburger med quinoa og rotgrønnsaker ♥


Veggisburger er så digg! Dette er enda en rett som ble til av restemat. Vi hadde ferdigkokt quinoa og ovnsbakte grønnsaker fra gårsdagen, og ville gjerne spise det opp. Så da blandet vi det sammen med litt potetmel, havre, olje og krydder og vips - deilige vegetarburgere! De ble kjempegode! Det var åpenlyst at jeg måtte dele denne oppskriften med dere, så her kommer den :-) Jeg har forslag til grønnsaker, men du bruker bare de du har lyst til og har i kjøleskapet. Søtpoteten burde bli med uansett, da den bidrar mye til konsistensen. Den kan eventuelt byttes ut med vanlige poteter, men det går jo litt utover smaken. Med quinoa, potetmel og grønnsaker er disse burgerne naturlig fri for gluten, melk, egg, nøtter og soya :-) Bare husk glutenfrie havregryn for helt glutenfrie brugere.

Hvor lenge? Denne oppskriften tar litt tid, men det er verdt det.
Hvor mange? Cirka 6 burgere.

Tips: Å lage disse burgerne fra bunnen av tar nok en time- halvannen. Bruker du rester av grønnsaker og quinoa går det såklart kjappere. Du kan godt forberede grønnsaker og quinoa dagen i forveien, og bare ha det i kjøleskapet så lenge! Oppskriften kom som nevnt ut av en restemiddag :-)

Du trenger:
1 søtpotet
Cirka 400 g rotgrønnsaker, som f.eks.
    En rødbete
    En pastinakk
    En gulrot
    En skive sellerirot
Raps- eller olivenolje
Salt og pepper
2 ss potetmel
1/2 dl små havregryn
1 dl quinoa (tørr)

Kok quinoa etter anvisning på pakken. Vanligvis tar man 1 del quinoa i 2 deler vann, og koker det under lokk i cirka 12-15 minutter. Så tar man kjelen av platen og lar det stå til alt vannet er absorbert. Avkjøl før du lager burgere. Husk å skylle quinoaen i friskt vann før koking.

Kutt grønnsakene i jevnstore terninger. Ha dem i en ildfast form, eller spre dem utover et stebekrett med bakepapir. Drypp over en god klunk oliven- eller rapsolje, og bland godt. Dryss over litt salt. Grønnsakene bakes på 200ºC i 25-30 minutter, til de er gode og myke. Steketiden avhenger av størrelsen på grønnsaksbitene - jo mindre biter, jo kortere steketid. La grønnsakene avkjøles.

Bland grønnsaker og kokt quinoa i en bolle. Tilsett potetmel, havregryn, 1 ss olje og et dryss salt og pepper. Bland godt og mos med en stavmikser. Det er godt med litt biter av grønnsaker, så ikke mos det helt. La grønnsaksfarsen hvile 15 minutter. Tilpass mengden potetmel til du får en fin farse som kan formes til burgere. Stek burgerne på begge sider i litt olje eller smør.

Server for eksempel i grove burgerbrød, med frisk salat og litt økologisk rømme.


Fargen på burgerne vil variere etter hvilke grønnsaker du bruker mest av. Rødbeter gir veldig rød/rosa farge, mye søtpotet og gulrot gir gul/oransje farge.

Veggisburgerne er rike på kostfiber og ulike vitaminer og mineraler fra de forskjellige grønnsakene. Quinoa er en kilde til komplett protein, en matvare veggiser med fordel kan inkludere i kostholdet sitt!

2 kommentarer:

  1. Herlig da :D Også så fjong de var og se på :D Hadde min første vegetar grillings i fjor sommer, og veggisburgere med blant annet hummusvar stor stas :D Sammed med ost, og dressing, haha bygget burger tårn :D
    Tusen takk for oppskrift :) Håper du har hatt en rolig start på uken frøken :) x

    SvarSlett
    Svar
    1. Veggisburger er jo superdigg :D hehe. Må sjekke ut disse på grillen til sommeren, er noen ganger litt vanskelig å grille grønnsaksburgere! :/

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)