søndag 13. mars 2016

Ovnsbakte grønnsaker toppet med fetaost


Jeg har blitt veldig glad i ovnsbakte retter som dette, hvor du har alt mulig godt i samme form og baker det i ovnen. Middagen lager liksom seg selv mens du kan gjøre andre ting. "One pot"-middager er blitt ganske populært, og dette kan nok gå inn under den beskrivelsen. Her har vi deilig søtpotet blandet med andre grønnsaker, toppet med den litt syrlige fetaosten. Retten er rik på kostfiber, vitaminer, antioksidanter og andre gode platenstoffer fra grønnsakene. Protein får vi fra bønner og fetaost. Kjempegodt som tilbehør, men denne retten kan fint få spille hovedrollen :-)

Du trenger:
2 søtpoteter
Ca. 200 g andre rotgrønnsaker*
3 tomater
200 gram fetaost, gjerne økologisk
1 boks sorte bønner, eller andre bønner
Rosmarin, helst fersk
Salt og pepper
Oliven- eller rapsolje

*Forslag til rotgrønnsaker: gulrot, rødbete, gulbete, chioggiabete, pastinakk, sellerirot, kålrot/kålrabi, pepperrot.

Forvarm ovnen til 220°C.

Skyll grønnsakene i friskt vann og skrell rotgrønnsakene. Kutt dem i jevnstore terninger. Finhakk tomatene. Skyll bønnene godt i friskt vann.

♥ Visste du at søtpotet er rik på betakaroten som blir omdannet til vitamin A i kroppen?

Ha terningene av rotgrønnsaker i en ildfast form sammen med de skylte bønnene. Hell over 2-3 ss olje, litt salt og pepper, og blandt godt. Legg i hakkede tomater og topp med smuldret fetaost og litt rosmarin. Bakes i ovnen på 220°C. i cirka 35 minutter. Kjenn etter med en gaffel om grønnsakene fortsatt er harde. Jeg synes søtpoteter smaker aller best når de er skikkelig møre, men det er smak og behag! :-) Hvis fetaosten på toppen blir for godt stekt underveis kan du flytte formen til nederste rille i ovnen.

♥ Bønner er generelt sett en god vegetabilsk proteinkilde i tillegg til å inneholde kostfiber og flere vitaminer og mineraler. Bønner kan som kjent opprøre magen litt, men til og med de med irritabel tarm tåler som oftest inntil 1/2 dl hermetiserte bønner :-) Et godt tips er å skylle dem veldig godt på forhånd, da tar du bort noen av stoffene som kan skape magetrøbbel.


2 kommentarer:

  1. Så herlig da! Også setter friske urter en ekstra god smak på allting :) Liker når rettene har friske farger som her, også feta ost er jo bare så godt! :D x

    SvarSlett
    Svar
    1. :D Absolutt, liker spesielt godt rosmarin til ovnsbakte grønnsaker =)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)