søndag 24. april 2016

Vegetartaco, sunt og godt!


Taco på en hverdag? Ja! Bruk masse grønnsaker, så blir det digg og sunt :-) Taco er perfekt på "kjøttfri mandag", det er nemlig veldig godt og enkelt med proteinrik vegetarfarse, bønner eller linser. Kutt ned på hvetetortillas, maischips, kjøtt og salt - fyll på med grønnsaker! Dette innlegget er mer ment som inspirasjon enn en oppskrift, les videre så kanskje du plukker opp noen gode tips :-)


I vegetartaco kan du ha både bønner, linser, nøtter og vegetarfarse. Sistnevnte er et proteinrikt produkt du finner i frysedisken på helsekost og velassorterte dagligvarebutikker. De er enten laget av soya eller mycoprotein (Quorn). Det finnes også varianter av tørket, teksturert soyaprotein som bløtlegges. Dette tilbereder du bare i stedet for kjøttdeig.

Med bønner og linser kan du lage smakfull stuing som erstatter tacokjøttet. Jeg liker å blande både linser og bønner, og ikke mose alt - beholde noen hele bønner. Det er også godt å blande i litt sopp, for dem som liker det. Ha det i en stekepanne eller gryte sammen med litt vann og tacokrydder. Mos dem litt etterhvert, når de har blitt myke. Du kan bruke alle mulige slags bønner og linser, det finnes flere forskjellige typer. Jeg pleier å kjøpe hermetiske fordi jeg alltid glemmer å bløtlegge dem hvis ikke. I tillegg er de hermetiske litt snillere med magen, bare husk å skylle dem godt før tilbereding ;-)


Bytt ut det kjipe tacokrydderet fra butikken med et bedre merke eller hjemmelaget. Det er ikke så vanskelig å  lage! Vanlige ingredienser er spisskummin, paprika, oregano, chili, koriander, hvitløk, salt, pepper og evt. litt sukker. Ellers liker jeg godt det økologiske tacokrydderet fra Raske Retter. De vanlige krydderblandingene inneholder mye sukker, salt og smaksforsterkere - det kan jo nesten ikke kalles en krydderblanding.

Jeg elsker most avokado til tacoen! Altså guacamole. Her pleier vi å lage det med avokado og litt rømme eller crème fraîche, og kjøre det til en glatt avokadokrem. Hvis ikke vi gidder det bare moser vi avokadoen litt med en gaffel. Tips: la avokadosteinen ligge i guacamolen/ avokadokremen, så holder den seg grønn og frisk!  


Litt økologisk rømme er også godt tilbehør til tacoen. Vi bruker helst ekte seterrømme fra Rørosmeieriet, men du får også tak i økologisk lettrømme hvis du foretrekker det. Det finnes også greie rømme-alternativer for veganere, se i allergihylla i kjøleskapet på dagligvaren eller helsekost.


Av grønnsaker er det jo bare fantasien som setter grenser for hva du kan fylle tacoen med. Bruk gjerne opp det du har av rester i kjøleskapet. Forskjellige typer salat, avokado eller guacamole, forskjellige typer tomat, paprika i forskjellige farger, agurk, squash, maiskorn, minimais, chili, mango, koriander, lime, hakket løk, hjemmelaget tomatsalsa...you name it! Det som er så fint med taco er at man kan ha de forskjellige grønnsakene i forskjellige skåler, så fyller alle sin taco med det de liker best. Dermed kan det enkelt tilpasses både smak, dietter og allergier.


Tacoen nytes jo gjerne i lefser eller tacoskjell. Bruk gjerne fullkornslefser! En tacosalat er også godt, eller hva med taco ilangpanne? For de som ønsker et alternativ med mindre energi og karbohydrater går det an å ha tacofyllet i et salat- eller kålblad. Det er faktisk veldig godt! Tips: funker også som et billigere alternativ til de ofte dyre glutenfrie lefsene.

Hvordan liker DU best å spise taco? :-)


2 kommentarer:

  1. Deilig og friskt!
    Det finnes så mange gode alternativer til kjøtt nå for tiden, så jeg håper fler og fler velger de etterhvert (og det gjør jo faktisk fler og fler også, når jeg tenker meg om :)).
    Selv elsker jeg slike salat-wraps som du viser på bildet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig :-) Virker heldigvis sånn! Salatwraps er veldig godt, perfekt hvis man ikke er såå sulten eller hvis man bare vil unngå hvetelefesene:-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)