mandag 23. mai 2016

Ukens storhandel og meny, 21-2016

Å planlegge maten og å handle inn én til to ganger i uka kan være både økonomisk og miljøvennlig. I dag har jeg tatt ukens storhandel, og handlekurven så slik ut:


Særlig økonomisk var det dessverre ikke, da den billige nærbutikken min har midlertidig stengt og jeg derfor må handle alt på Meny. Vanligvis handler jeg det meste på en billig butikk først, for så å ta det som mangler på Meny og andre butikker med litt bedre utvalg. Hva er dine beste triks for å gjøre handlingen litt mer økonomisk?

På menyen denne uka står det:
♥ Chiligryte med fullkornsris ved siden, og restemat av dette.
- oppskrift her
♥ Spansk tortilla med tomatbønner, stekt sopp og blandet salat
♥ Veggie tikka wraps
♥ Vegetartaco
- oppskrift her
♥ Grilling på Barbecoen hvis været tillater det
- les om Barbeco her

♥ Grovbrød
♥ Havregrøt 
♥ Smoothie av jordbær, banan og økologisk surmelk
♥ Vaniljekesam med frukt og bær
♥ Pastasalat til niste

Hvordan ser uka deres ut? Her er det mye på planen, alt er skrevet ned i den hellige lille planleggeren min som jeg er fullstendig avhengig av! Hvis den forsvinner vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, hehe. Har også fått meg appen Wunderlist, og den her helt fantastisk. Listemenneske, jeg? Aaaner ikke hva dere snakker om... ;-)

8 kommentarer:

  1. Mitt mest økomomiske tips er å dra tilbake etter at butikkene er stengt og hoppe opp i søpla. Tragisk å se hvor mye bra mat butikkene kaster, men veldig spennende å dra på skattejakt. En finner plutselig ny inspirasjon når en aldri vet hva en finner på forhånd!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er faktisk et veldig bra tips! Kasting av mat er et megaproblem, og det gjør så vondt å tenke på den skjeve fordelingen av ressurser i verden. Vi har nok mat, allikevel sulter mennesker, og så tillater vi oss å kaste matvarer? Fysj.

      Og uavhengig av det så høres det jo spennende ut å ikke helt vite hva du finner og skal spise denne dagen ;-) Tvinger nok frem kreativiteten.

      Slett
    2. Helt sant, helt grusomt å tenke på. Og hvor mye GOD mat som kaster er helt grusomt. Tror i alle fall det er den mest miljøvennlige måten jeg kan finne på å leve på. I tillegg er det vel det nærmeste en veggis kommer jakt ;)

      Slett
  2. Liste-menneske her også!! Skrev nettopp inn alle gjøremål for uken, på de forskjellige dagene. ELSKER å kunne krysse av målene + å se mye koselig som venter.
    Mye deilig på menyen deres :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, så godt å høre at jeg ikke er alene! Heeeele enig med deg. Ønsker dere en finfin uke :-)

      Slett
  3. Mmmmmm! Mye godt på menyen her ja :) x

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)