torsdag 30. juni 2016

Sunn & sprek på ferie!

Hei dere! Akkurat nå sitter jeg på sommerjobben og nyter en kopp kaffe. De siste dagene har jeg hatt fri, og hatt enten en joggetur eller en lang gåtur hver dag. Så i dag tenkte jeg å snakke litt om hvordan man kan være sunn og sprek selv om man har sommerferie!

La meg bare få sagt en ting: i ferien skal man kose seg. Man skal legge fra seg rutiner og regler, slappe av, drikke cava til frokost og spise dessert før middag. Men, det skader ikke å ta noen valg for en sunnere og mer aktiv ferie. Ihvertfall for oss som har lang ferie, reiser mye, eller har flere ferier i løpet av et år.

For min del varer "ferien" i to måneder! Det er jo ikke ferie i ordets rette betydning, for jeg kommer jo til å jobbe med både blogg, Foodiebox og sommerjobben min. Men, det er ferie på den måten at jeg har fri fra de vanlige rutinene mine og livet mitt som student i Oslo. Jeg bor i en koffert (okei da, 3-4 kofferter kanskje...) og bytter på å sove hos mine foreldre, svigers eller på hyttetur. Den ene dagen jobber jeg fra 10-18, den andre har jeg fri, den tredje er jeg på tur. Når ferien varer så lenge uten at man rekker å få på plass rutiner er det greit om kosthold og trening ikke skeier helt ut.

De siste ukene har vært hektiske og jeg har ikke ofret en tanke til hva jeg har spist eller drukket. Nå kjenner jeg at det er på tide å komme inn i en god balanse igjen. Jeg føler meg uansett mye bedre når jeg spiser sunn og næringsrik mat, og beveger på kroppen jevnlig. Derfor gjør jeg en innsats for å unngå godis på hverdagene, være aktiv med ting jeg liker, samt å ikke drikke såå mange glass med vin og øl bare fordi det er sommer. Den daglige sjokoladebiten til kaffen holder jeg fast på. Og et lite glass vin om kvelden. Hehe.


Her kommer noen tips til deg som ønsker en aktiv og sunn ferie!

♥ Lag sunn & god mat hjemme og på tur
Hvis du er på hyttetur eller har sommerfri hjemme er det ikke vanskelig å velge litt sunnere. Det samme gjelder hvis du er på tur hvor du leier leilighet/hus med kjøkken. Grillmat kan feks. lages både sunt og godt! Jeg er kanskje inhabil som veggis, men ærlig talt - blir det ikke litt kjedelig med grillet kjøtt dag inn og dag ut? Masse grønnsaker og tilbehør som salat, quinoa eller fullkornsris er helt nydelig. Du vet at du kan grille både grønnsaker og frukt? Så godt! Prøv feks. grillet banan til dessert. Ellers synes jeg tilfeldige salater er noe av det beste med sommeren. Man tager det man haver og blander en deilig salat, som passer til både frokost, lunch, middag eller kvelds. Favorittinnhold er grov pasta eller quinoa, litt ost, avokado, spinat eller salat, paprika, søte tomater, agurk, oliven, havsalt og olivenolje. Nam!


♥ Velg litt sunnere på hotell og restaurant
På hotell og reise kan du velge litt sunnere ved å sørge for å alltid ha litt grønt til maten. Hvis du ikke allerede er veggis så kan du gjerne bestille vegetarretter, de inneholder ofte mer grønnsaker, belgvekster og dermed kostfiber. Salater kan være mettende og næringsrike måltider hvis de inneholder en god kilde til protein samt grove karbohydrater og sunt fett. I buffeten kan du velge masse grønnsaker og frukt! Jeg elsker frokostbuffeter på hoteller, spesielt hvis de har mye fersk frukt og kanskje en juice- eller smoothiemaskin. En enkelt måte å spise litt sunnere på er jo enkelt og greit ved å ikke spise dessert hver dag, og å kutte ned på godis og snacks. Og du, husk at alkoholholdige drikker inneholder mye tomme kalorier. Dvs. mye kalorier, men lite av den gode næringen.


♥ Finn ut hvilke tilbud som er i nærheten
Sjekk ut hvilke tilbud det er for aktivitet og mat i ditt område. Kanskje du kan delta på et matlaginskurs, eller selvplukk av grønnsaker? Og test gjerne ut flere forskjellige restauranter istedet for å spise det samme hele tiden. I løpet av ferien vil jeg ihvertfall dra ut på Hesnes gartneri her på Sørlandet, samt Tilstede mat & mer i Kristiansand. Gleder meg!

Her i byen er det tilbud om yoga som jeg håper å få benyttet meg av mer enn en gang. Det er også tilbud om bootcamp med Fit for Fitness som passer for alle nivåer, du trenger ikke ha trent mye styrke før. Yogaen på Inuet er forresten også tilpasset alle nivåer. Mat & sånn har kostveiledning, matlagingskurs mm. Det blir også Bryggetrim i idylliske omgivelser i Brekkestø. Det finnes også fine turkart for området. I min bittelille by er det altså mer enn ett tilbud, så jeg tipper du også kan finne noe! Hvis du er på reise så er det en perfekt anledning til å prøve noe nytt. Ridning? Surfekurs? Dykking? Yoga? Hiv deg ut i det!


♥ Det aller beste tipset: bruk beina!
Ellers er det jo ett tips som aldri går av moten: bruk beina! På torsdag i København viste skrittelleren min 25 306 skritt! Dagen før var det rundt 14 000 og dagen etter rundt 17 000. Da vi var i Barcelona ifjor leide vi sykler og syklet i timesvis rundt i byen. Både gåtur, jogging og sykling er fantastiske måter å få sightseeing på, samt frisk luft og aktivitet. Hvis du reiser til sydligere strøk er det kanskje mulighet for svømming og snorkling? Ut på tur er mitt beste tips, uansett om du er i byen eller naturen! Husk å pakke et par behagelige sko, det er egentlig alt du trenger for en aktiv ferie.


♥ Sist men ikke minst: slapp av og kos deg!
Når jeg leser om såkalte Blue Zones og mennesker som er virkelig sunne og lever lengre enn gjennomsnittet er det spesielt en ting jeg legger merke til. De har et godt sosialt liv og stresser ned! Joda, de spiser relativt sunt og er jevnlig aktive. Men, hvor mye er dette verdt hvis du ikke har det bra med deg selv? Hva er vitsen med å være slank og sprek hvis du ikke er lykkelig og har det godt? Jeg synes du skal unne deg det glasset med vin eller den sjokoladen, et ekstra kakestykke og noe skikkelig fet grillmat. Og du skal nyte det og kose deg. Ikke gå rundt med dårlig samvittighet over en sjokolade, det er helt unødvendig. Vær sosial, dra ut, bli ute hele dagen og hele natta. Ta vare på de rundt deg. Og hvis du ikke har så mange rundt deg, oppsøk noen sosiale aktiviteter. Ta et kurs eller meld deg inn i en organisasjon - super måte å bli kjent med folk på.


Hva er dine tips for en sunn og aktiv ferie? Er du av typen som alltid pakker joggesko, eller er ferien 100 % avslappet modus?


søndag 26. juni 2016

Hjelp! Min datter/kjæreste/venn har blitt veggis!

Hva gjør du når en av dine kjære går over til den grønne siden? Jeg møter ofte folk som har en søster, venn, sønn eller kjæreste som har blitt veggis, og lurer fælt på hva de skal gjøre. Noen mener at det er teit, bare en periode, det kommer sikkert til å gå over så fort vedkommende blir sulten. Andre er oppriktig bekymret for helsa til den som har valgt å endre livsstil. Jeg var selv 17 år da jeg sluttet å spise kjøtt, og hadde nok av bekymrede mennesker rundt meg. Alt fra familie til venner og helsepersonell. Heldigvis har det gått helt greit med meg. Nå er jeg en erfaren veggis med en del kunnskap om mat og kosthold, så nå er jeg ofte en som gir råd til andre. Her tenkte jeg å summere opp litt av spørsmålene jeg ofte får, og gi dere noen råd. Håper det kan hjelpe!

Til deg som har litt mindre problemer og bare får en veggis som middagsgjest; les gjerne mitt innlegg "Hjelp, jeg får en vegetarianer på besøk"!


La oss si at du har en tenåringsdatter som har bestemt seg for å bli vegetarianer fordi hun har sett en forferdelig dokumentar på Netflix. Du kan bytte ut "tenåringsdatter" med hvem som helst, men her bruker jeg en slags personas for enkelthets skyld, og fordi jeg selv var noens tenåringsdatter da jeg ble veggis.

For det første: vær STOLT av dattera di! Vær stolt av at hun har styrke og mot til å ta sine egne valg, til å gå mot strømmen, til å gjøre noe hun tror på. Kanskje hun har kuttet ut kjøtt av hensyn til miljø eller dyrevelferd? Isåfall bør du oppmuntre henne og være temmelig fornøyd med å ha oppdratt en empatisk og hensynsfull datter, som bryr seg om naturen, miljøet og andre levende vesner.

Det kan være vanskelig å være den som er annerledes. Hun vil sannsynligvis støte på noen ubehagelige situasjoner i sosiale settinger. Det vil alltid være en eller annen idiot som synes det er morro å holde burgeren sin foran ansiktet til veggisen. Eller et familiemedlem som mener vegetarmat bare er noe tull og umulig kan smake godt. Kanskje dere møter en lege eller lærer som er bekymret for kostens ernæringsmessige verdi. Her har du mulighet til å være en god støtteperson! Bortsett fra et litt oppgitt sukk den første dagen så har mine foreldre alltid støttet meg 100% i mitt valg, og det har betydd utrolig mye for meg.

Hvis du er bekymret, så hør på hva Helsedirektoratet sier om vegetarisk kosthold: 
"Godt sammensatt vegetarkost er ernæringsmessig fullverdig og kan ha positive helseeffekter med tanke på forebygging og behandling av flere sykdommer. (...) Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for folk i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere".

Det er altså bare å slappe av og puste ut. Med et par forholdsregler kommer dette til å gå helt fint. Les mer om hva Helsedirektoratet sier om vegetarkost her. 


En ting som bør avklares er om dattera di er pescetarianer, lakto-ovo-vegetarianer, eller om hun har gått all the way og blitt veganer. Det finnes nemlig litt forskjellige typer vegetarkost. Spiser hun fisk så er hun ikke vegetarianer, da er hun pescetarianer. Mange begynner nok slik, og spiser gradvis mer og mer plantebasert. Det kan virke litt tungvint med disse definisjonene, men tro meg: det er så kjipt å være vegetarianer og bli servert fisk, fordi noen tror vegetarianere spiser fisk. Eller veganer som blir servert ost fordi noen tror alle veggiser spiser ost. En hovedregel er: lakto-ovo-vegetarianere spiser det meste bortsett fra kjøtt, fisk og fugl. Veganere spiser ingenting animalsk, altså ingenting som kommer fra dyr. Det betyr ingen melk, ingen egg, ingen ost. Det varierer hvor "strenge" vi veggiser er, noen unngår alle slags tilsetningsstoffer med animalsk opprinnelse, en del typer øl og vin samt ull og lær, honning, gelatin m.m.

Når det gjelder maten så er det viktig at ikke middagene fremover blir "kylling, ris og bernaisesaus" uten kylling. Det blir både kjedelig, smakløst og næringsfattig. Heldigvis finnes det utallige matblogger og kokebøker med massevis at oppskrifter på spennende vegetarmat! Kanskje hele familien kan ta en kjøttfri dag i uka? Da viser dere ihvertfall at dere er interesserte og støttende! Og det er jo en fin unnskyldning til å få dattera di til å hjelpe til på kjøkkenet inni mellom!


Det finnes forresten en hel haug med erstatninsprodukter for kjøtt, fisk, kylling, melk, egg, ost osv. Ikke alle er like fan av disse, og kvaliteten er mildt sagt varierende. Men, det kan være en veldig grei løsning i situasjoner hvor man ikke ønsker å skille seg for mye ut eller lage for mye fuzz. En kyllingfilet byttes enkelt ut med en soyafilet, kjøttdeig erstattes med vegetarfarse. Disse produktene finner du på helsekost og i frysedisken eller allergihylla på velassorterte dagligvarebutikker. Det finnes også flere nettbutikker som spesialiserer seg på vegetarisk kosthold.



Mange er bekymret for helsa til de som slutter å spise kjøtt. Kjøtt- og meieribransjen prøver veldig hardt å vinkle den kjøtfrie trenden til en bekymring for om unge jenter for i seg nok jern og andre næringsstoffer. Sannheten er at jo, vegetarianere kan få mangelsymptoner akkurat som alle andre. En lakto-ovo-vegetarianer trenger egentlig ikke tenke noe mer på kosttilskudd enn en som spiser kjøtt. Omega-3 finnes i vegetarisk versjon laget av algeolje, og man får også tak i vegetabilsk vitamin D-tilskudd av god kvalitet. Vitamin D bør tas i alle måneder med "R", mens omega-3 kan være gunstig for alle som ikke spiser mye fet fisk.

For veganere er det litt mer å tenke på. Veganere ta tilskudd av vitamin B12. Og her er det tilskudd i form av piller eller sprøyter som gjelder, ikke diverse supermat eller annet som oppgir å inneholde B12. Ellers gjelder det samme om omega-3 og vitamin D som jeg skrev i avsnittet over. Det er noen flere næringsstoffer som man gjerne kan tenke litt ekstra på ved et vegansk kosthold. Les mer om disse på Helsedirektoratets nettsider her.

Du kan lese flere innlegg om kosthold & ernæring her! Her vil du også finne utdypende artikler om ulike næringsstoffer.

Når det gjelder proteiner er det lurt å lære seg at vi har noe vi kaller komplett eller fullverdig protein. Disse proteinkildene inneholder alle de essensielle aminosyrene, altså alle aminosyrene kroppen trenger. Mangler det én av disse aminosyrene så får ikke kroppen bygget de proteinene den trenger - og det er jo ganske alvorlig. Animalske kilder er komplette proteinkilder, men det finnes heldigvis også vegetariske alternativer! Soya er en god og fullverdig proteinkilde. Det kan også være fint å inkludere quinoa i kostholdet, både for veggiser og kjøttetere. Ellers går det fint an å kombinere ulike proteinkilder, så de tilsammen blir komplette.


Hvis du vil lese litt mer om proteiner og vegetarkost kan du gjerne sjekke ut dette innlegget. Det handler egentlig om mat etter trening, men jeg skriver litt generelt om proteiner der også. For meg er det viktig å få frem at det er ikke slik at veggiser nødvendigvis får for lite proteiner. Man må bare huske på fullverdige proteinkilder!

Det er viktig å få spise nok og få nok energi, hvis ikke vil man gå ned i vekt. Det er det ikke alle som ønsker. Vegetarkost som kun består av brokkoli og salatblader vil være ganske næringsfattig. Så husk å spise nok og å få nok energi! Jeg har faktisk hørt om mennesker som bruker vegetarkost som et skalkeskjul for en spiseforstyrrelse. Så hvis du merker at dattera di går mye ned i vekt og utvikler et unormalt forhold til mat bør du være obs. Spiseforstyrrelser er et vanskelig tema, og det kan være godt med hjelp fra for eksempel helsesøster eller ROS. Nå må jeg bare si at det er ikke slik at alle slanke jenter som spiser sunt har en spiseforstyrrelse, og en slank veganer trenger ikke nødvendigvis å ha utviklet et forstyrret forhold til mat.


Vegetarmat skal altså ikke være en kyllingsalat uten kylling eller biff og bernaise uten biff. Da blir det tomt for næring og smak! Heldigvis krever det ikke så mye å lage både smakfull og næringsrik vegetarmat. Mitt aller beste tips er å finne frem til noen matblogger du liker, og å kjøpe et par vegetariske kokebøker. Vær støttende og lag god mat sammen. Kanskje du oppdager noe nytt, du også? Noe du ikke har smakt før? Og kanskje vegetarmat kan være en døråpner til å spise enda sunnere med mer fullkorn, grønnsaker og frukt - det har det ihvertfall vært for min del.

Nå håper jeg at jeg har kunnet gi noen gode råd til deg som er "pårørende" til en veggis, hehe. Hvis du har noen flere spørsmål eller noe annet på hjertet så er du hjertelig velkommen til å legge igjen en kommentar eller sende meg en mail.


Bakgrunnen for dette innlegget er mine egne erfaringer og kunnskap samt Helsedirektoratets kostråd og Helsedirektoratetes råd for vegetarkost.

lørdag 25. juni 2016

Deilige dager i Køben

Nå har vi hatt et par deilige dager i København. Det er faktisk helt sant at det er deilig å være norsk i Danmark.


Anledningen for turen var at min kjære har levert masteroppgaven sin. Vi har jobbet ganske hardt det siste halvåret begge to, så det var fortjent med en liten pause fra hverdagen og å gjøre noe gøy sammen. Han visste forresten ingenting om turen før vi dro på onsdag, hehe. Han fikk beskjed om å pakke klær, toalettsaker og pass. På vei ned overrasket jeg ham med konsertbilletter til et av favorittbandene også. Veldig vellykket overraskelse, takk til alle som visste noe og klarte å holde munn! ;-)

På onsdag dro vi ned og møtte hun vi leide leilighet av. Vi reiste med AirBnb som fungerte helt utmerket. For samme pris som hotell hadde vi en hel leilighet med balkong sentralt i Køben, i tillegg hadde hun fylt opp kjøleskapet med øl og var en virkelig hyggelig vert. Så det kommer vi til å benytte oss av i fremtiden også. Kvelden ble tilbragt utendørs hvor vi så fotball på storskjerm sammen med massevis av andre folk, ganske hyggelig til og med for meg som ikke bryr meg om fotball. Vi bestilte pizza-nattmat gjennom justeat.dk og sovnet som to steiner.


Torsdag tuslet vi rundt i byen og tok det veldig med ro (eller, på slutten av dagen viste fitbiten min over 26 000 skritt!). Vi spiste en god sandwich fra Sandwichpigen til lunch. Deretter tok vi havnebus ut til Refshaleø hvor konserten skulle være. Den var en del av Copenhell, en stor metalfestival. I fjor var første året på gud vet hvor lenge at jeg ikke var på festival, så det var gøy å gjøre det igjen. God stemning! Vi tok båten tilbake til Nyhavn og spiste middag på en hyggelig restaurant der - typisk turiststed. Men, så hyggelig det er i Nyhavn altså! Vi hadde også en rusletur på Kastellet.


På kvelden tenkte vi oss tilbake til Copenhell, men mens vi var på båten begynte det å regne og tordne. Vi gikk i land, nølte et øyeblikk, så løp vi tilbake i båten. Og godt var det! Makan til tordenvær har jeg aldri vært utfor før, det var helt vanvittig. Vi ble gjennomblaute mens vi løp rundt i byen på jakt etter et tørt sted vi kunne ta en drink eller to. Da vi til slutt kom oss hjem ble vi liggende store deler av natten å lytte til tordenværet.


Fredag var det klart for noe jeg hadde gledet meg veldig til, nemlig et besøk på Relæ. Her har de fokus på grønnsaker og over 90 % av råvarene er økologiske. Det er ikke noe problem å lage en vegetarisk meny, og de var også utrolig hensynsfulle når det gjaldt allergier. Relæ har en michelinstjerne og har fått plass nr 40. på en liste over verdens 50 beste restauranter, i tillegg har de Sustainable Restaurant Award. Head chef Christian Puglisi har bakgrunn fra bl.a. Noma og El Bulli. Vi bestilte Relæ menu (vegetar) med vin til.

"There’s simply no end to the smart thinking at Relae, which always has a dual goal; serving customers the best food while having the lowest possible environmental impact" -theworlds50best.com


Opplevelsen på Relæ var, ikke overraskende, helt herlig. Vi fikk servert så mye godt og spennende i en hyggelig og avslappet atmosfære. Etter dessert og en kopp kaffe ruslet vi mette og glade ut i sola. Enda en rusletur rundt i byen, en kald øl i sola, så vendte vi snuta hjemover. Et fint, lite avbrekk fra hverdagen :-)


Hvordan har din uke vært? Ønsker dere alle en fin helg videre!

tirsdag 21. juni 2016

Sjoko nicecream - sunnere sjokoladeis!

Nicecream er så genialt! Iskrem laget av frosne bananer med den smakstilsetningen du ønsker. Isen får faktisk en skikkelig kremet og digg konsistens, og smaker etter min mening VELDIG godt. Her får du sjokoladevarianten, yummy! Perfekt på varme vår- og sommerdager!


Til to bananer trenger du en god spiseskje kakao og litt mørk sjokolade. Ha i to spiseskjeer kaffe hvis du vil!

Du må skrelle bananen og kutte den i biter, før du fryser den ned i minst to timer. Den kan hende du må tine den litt før du lager nicecream. Ha banan og kakao (evt. kaffe) i blender og kjør til en deilig, kremet konsistens. Topp med finhakket sjokolade.

♥ Tips: bruk først isbit-funksjon til alt er litt most, skru deretter opp hastigheten eller bruk pulse-funksjon for å blande alt til kremet konsistens.


Hva er din favorittsmak på iskrem og nicecream?
Her finner du oppskrift på rosa nicecream med jordbærsmak!

mandag 13. juni 2016

Årets første grilling - halloumispyd

Hei dere! Nå har det vært stille fra denne kanten en stund. Det har vært så mye å gjøre! Fredag leverte jeg eksamen, som hadde vart i en uke, og kjæresten min leverte masteroppgaven sin. Samtidig som vi holdt på med dette gjorde vi leiligheten klar for utleie sommer, og fredag kveld kjørte vi sørover for sommeren. Puh! Nå er vi fremme, og her har Sørlandet vist seg fra sin beste side. Strålende sol, årets første grilling og årets første båttur - nydelig.


Det første grillmåltidet i 2016 ble halloumispyd. Halloumi er en salt ost som tradisjonelt ble laget med sauemelk. Den vi kjøper i butikken kan være laget med geite- eller kumelk også. Halloumi er vanlig rundt Middelhavet og i Midt-Østen. Det som er kult med halloumi er at den holder seg fast ved steking. Du kan altså både grille og steke den uten at den smelter!


På halloumispydene kan du ha alle slags grønnsaker. Paprika, squash, brokkoli, tomat, løk, forskjellig sopp - you name it! Det som er litt tricky er å få osten på spydene. Den kan nemlig sprekke opp litt, og da faller den lett av. Så vær forsiktig når du tar den på.


Deilige grillspyd, og quinoa med rørossmør. Nam!

Har dere fått sommerferie ennå? Laget noe god grillmat i helga? :-)