torsdag 30. juni 2016

Sunn & sprek på ferie!

Hei dere! Akkurat nå sitter jeg på sommerjobben og nyter en kopp kaffe. De siste dagene har jeg hatt fri, og hatt enten en joggetur eller en lang gåtur hver dag. Så i dag tenkte jeg å snakke litt om hvordan man kan være sunn og sprek selv om man har sommerferie!

La meg bare få sagt en ting: i ferien skal man kose seg. Man skal legge fra seg rutiner og regler, slappe av, drikke cava til frokost og spise dessert før middag. Men, det skader ikke å ta noen valg for en sunnere og mer aktiv ferie. Ihvertfall for oss som har lang ferie, reiser mye, eller har flere ferier i løpet av et år.

For min del varer "ferien" i to måneder! Det er jo ikke ferie i ordets rette betydning, for jeg kommer jo til å jobbe med både blogg, Foodiebox og sommerjobben min. Men, det er ferie på den måten at jeg har fri fra de vanlige rutinene mine og livet mitt som student i Oslo. Jeg bor i en koffert (okei da, 3-4 kofferter kanskje...) og bytter på å sove hos mine foreldre, svigers eller på hyttetur. Den ene dagen jobber jeg fra 10-18, den andre har jeg fri, den tredje er jeg på tur. Når ferien varer så lenge uten at man rekker å få på plass rutiner er det greit om kosthold og trening ikke skeier helt ut.

De siste ukene har vært hektiske og jeg har ikke ofret en tanke til hva jeg har spist eller drukket. Nå kjenner jeg at det er på tide å komme inn i en god balanse igjen. Jeg føler meg uansett mye bedre når jeg spiser sunn og næringsrik mat, og beveger på kroppen jevnlig. Derfor gjør jeg en innsats for å unngå godis på hverdagene, være aktiv med ting jeg liker, samt å ikke drikke såå mange glass med vin og øl bare fordi det er sommer. Den daglige sjokoladebiten til kaffen holder jeg fast på. Og et lite glass vin om kvelden. Hehe.


Her kommer noen tips til deg som ønsker en aktiv og sunn ferie!

♥ Lag sunn & god mat hjemme og på tur
Hvis du er på hyttetur eller har sommerfri hjemme er det ikke vanskelig å velge litt sunnere. Det samme gjelder hvis du er på tur hvor du leier leilighet/hus med kjøkken. Grillmat kan feks. lages både sunt og godt! Jeg er kanskje inhabil som veggis, men ærlig talt - blir det ikke litt kjedelig med grillet kjøtt dag inn og dag ut? Masse grønnsaker og tilbehør som salat, quinoa eller fullkornsris er helt nydelig. Du vet at du kan grille både grønnsaker og frukt? Så godt! Prøv feks. grillet banan til dessert. Ellers synes jeg tilfeldige salater er noe av det beste med sommeren. Man tager det man haver og blander en deilig salat, som passer til både frokost, lunch, middag eller kvelds. Favorittinnhold er grov pasta eller quinoa, litt ost, avokado, spinat eller salat, paprika, søte tomater, agurk, oliven, havsalt og olivenolje. Nam!


♥ Velg litt sunnere på hotell og restaurant
På hotell og reise kan du velge litt sunnere ved å sørge for å alltid ha litt grønt til maten. Hvis du ikke allerede er veggis så kan du gjerne bestille vegetarretter, de inneholder ofte mer grønnsaker, belgvekster og dermed kostfiber. Salater kan være mettende og næringsrike måltider hvis de inneholder en god kilde til protein samt grove karbohydrater og sunt fett. I buffeten kan du velge masse grønnsaker og frukt! Jeg elsker frokostbuffeter på hoteller, spesielt hvis de har mye fersk frukt og kanskje en juice- eller smoothiemaskin. En enkelt måte å spise litt sunnere på er jo enkelt og greit ved å ikke spise dessert hver dag, og å kutte ned på godis og snacks. Og du, husk at alkoholholdige drikker inneholder mye tomme kalorier. Dvs. mye kalorier, men lite av den gode næringen.


♥ Finn ut hvilke tilbud som er i nærheten
Sjekk ut hvilke tilbud det er for aktivitet og mat i ditt område. Kanskje du kan delta på et matlaginskurs, eller selvplukk av grønnsaker? Og test gjerne ut flere forskjellige restauranter istedet for å spise det samme hele tiden. I løpet av ferien vil jeg ihvertfall dra ut på Hesnes gartneri her på Sørlandet, samt Tilstede mat & mer i Kristiansand. Gleder meg!

Her i byen er det tilbud om yoga som jeg håper å få benyttet meg av mer enn en gang. Det er også tilbud om bootcamp med Fit for Fitness som passer for alle nivåer, du trenger ikke ha trent mye styrke før. Yogaen på Inuet er forresten også tilpasset alle nivåer. Mat & sånn har kostveiledning, matlagingskurs mm. Det blir også Bryggetrim i idylliske omgivelser i Brekkestø. Det finnes også fine turkart for området. I min bittelille by er det altså mer enn ett tilbud, så jeg tipper du også kan finne noe! Hvis du er på reise så er det en perfekt anledning til å prøve noe nytt. Ridning? Surfekurs? Dykking? Yoga? Hiv deg ut i det!


♥ Det aller beste tipset: bruk beina!
Ellers er det jo ett tips som aldri går av moten: bruk beina! På torsdag i København viste skrittelleren min 25 306 skritt! Dagen før var det rundt 14 000 og dagen etter rundt 17 000. Da vi var i Barcelona ifjor leide vi sykler og syklet i timesvis rundt i byen. Både gåtur, jogging og sykling er fantastiske måter å få sightseeing på, samt frisk luft og aktivitet. Hvis du reiser til sydligere strøk er det kanskje mulighet for svømming og snorkling? Ut på tur er mitt beste tips, uansett om du er i byen eller naturen! Husk å pakke et par behagelige sko, det er egentlig alt du trenger for en aktiv ferie.


♥ Sist men ikke minst: slapp av og kos deg!
Når jeg leser om såkalte Blue Zones og mennesker som er virkelig sunne og lever lengre enn gjennomsnittet er det spesielt en ting jeg legger merke til. De har et godt sosialt liv og stresser ned! Joda, de spiser relativt sunt og er jevnlig aktive. Men, hvor mye er dette verdt hvis du ikke har det bra med deg selv? Hva er vitsen med å være slank og sprek hvis du ikke er lykkelig og har det godt? Jeg synes du skal unne deg det glasset med vin eller den sjokoladen, et ekstra kakestykke og noe skikkelig fet grillmat. Og du skal nyte det og kose deg. Ikke gå rundt med dårlig samvittighet over en sjokolade, det er helt unødvendig. Vær sosial, dra ut, bli ute hele dagen og hele natta. Ta vare på de rundt deg. Og hvis du ikke har så mange rundt deg, oppsøk noen sosiale aktiviteter. Ta et kurs eller meld deg inn i en organisasjon - super måte å bli kjent med folk på.


Hva er dine tips for en sunn og aktiv ferie? Er du av typen som alltid pakker joggesko, eller er ferien 100 % avslappet modus?


2 kommentarer:

  1. Alt i livet føles helt klart lettere om man jevnt er i bevegelse. For min del er yoga-hver-dag med over alt. Itillegg går jeg dagen lang med barna. Og nå som jeg er på sommerferie i Valdres skal jeg få til løping hver 2-.3 kveld. Bare korte turer, men SÅ deilig!!
    God sommer Maria :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig! Du er rimelig sprek ;-) Føler også det er så mye enklere å få til løping her jeg er nå, skogen rett utenfor og i tillegg har svigers en tredemølle som er perfekt på dager med regn :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)