fredag 19. august 2016

5 smakfulle måter å få 5 om dagen på!

Vanskelig å få i seg 5 om dagen? Her kommer 5 smakfulle måter å bruke frukt og bær på! De 5 om dagen skal være 5 porsjoner frukt og grønt, og mist halvparten bør være grønnsaker. I dette innlegget er fokuset på frukt og bær.

❤ Forfriskende smoothie

Smoothie er forfriskende og godt. Avhengig av ingredienser kan den være et mettende måltid eller et kjapt energikick. Min favroitt er litt juice + syrnet melk eller yoghurt + frosne bær + banan. Du kan også ha i f.eks. linfrø eller hempfrø, yoghurt eller kokosmelk for å gi en kremet og mer mettende smoothie. Plantemelk kan også være godt. Hva med å prøve litt krydder eller urter? Skrell frukten før du lager smoothien. Her er det bare fantastien som setter grenser. Tips: Frosne frukt og bær + iskald juice + isbiter = en deilig smoothieslush.

Mine smoothieoppskrifter finner du her.


❤ Fargerike fruktspyd

Kutt frukten opp i terninger, ha dem og bær på et grillspyd - og du har fargerike fruktspyd. En idè er å ha frukten ferdig kuttet opp, så kan alle lage sine egne spyd med akkurat det de liker best.

❤ Dyppet i deilig sjokolade

Noen mener faktisk at mørk sjokolade bør telle som 1 av 5 om dagen. Rik på antioksidanter og mineraler, smaker deilig og kan gi lykkefølelse. Godt for både kropp og sjel, altså! Bare husk at det må være minst 70% - melkesjokolade eller hvit sjokolade teller ikke inn her, altså. Kutt frukten i biter og dypp den i deilig, smeltet sjokolade. Kanskje gå til innkjøp av en sjokoladefontene? Jeg har en liten kopp hvor man plasserer et telys under, og smelter sjokoladen i koppen. Perfekt for to, ganske romantisk. Mørk sjokolade blir også sett på som et afrodisiakum.


❤ Spennende på grillen

Alt kan grilles! Ok, nesten ihvertfall! Grillede grønnsaker er kjempegodt. Men hva med å grille desserten? Grill vannmelon, ananas, eple, pære, nektarin, banan, fersken, bær... you name it! Lag f.eks. en fruktsalat, fruktspyd eller banansplit, eller bare grill naturelle skiver av forskjellig frukt.

Les med om grillet frukt her.


❤ Smoothie-is og nicecream

Lag smoothie og frys ned i isbitformer eller egne isformer. Du kan enten spise det som is, eller kjøre det på nytt i blenderen og dermed få ISKALD og forfriskende smoothie. Nicecream er iskrem basert på banan. Frys ned bananer i biter, uten skall. Etter minst 2 timer i frysen kan du kjøre dem i blender eller foodprocessor med de ingrediensene du vil ha - jeg liker best kakao. Spis med en gang, eller frys ned på nytt. Hvis du fryser ned på nytt kan du bruke iskremskje til å lage iskuler sener.

Oppskrift på nicecream med jordbær her
...og sjokolade her! 
Oppskrift på yoghurtis med bær her


Håper dette var fristende! Kanskje du finner inspirasjon til barnebursdager, eller desserten en dag. Frukt og bær er sunt og godt! Som med alt gjelder det å spise med måte, men vi spiser nok heller for lite enn for mye av disse matvarene. Hva gjør du for å få i deg nok frukt og grønt? Legg gjerne igjen en kommenta!

2 kommentarer:

  1. Mmm så mye godt! Likte særlig "alt kan grilles!" Har ikke prøvd skikkelig grillet ananas enda, men det er sinnsykt godt på mer eksotiske burgere :) Tihi! God mandag Maria :) x

    SvarSlett
    Svar
    1. God tirsdag! Hehe. Grillet ananas smaker kjempegodt, du får prøve det når du har mulighet :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)