mandag 5. september 2016

Bli med meg på handletur! (Ukens stohandel 36-2016)

Hei og hopp! I går sa jeg at jeg ville ta dere med på handletur i dag, så here goes.

Først planlegges ukens meny og handleliste i appen Wunderlist, som nevnt i forrige innlegg. En genial app som virkelig må være utviklet med tanke på listemaniacs som meg selv. Her har jeg markert middagsrettene med dato og hvem som skal lage dem. Som dere ser lager jeg mesteparten av middagene denne uka. Jeg er mest hjemme denne uka, med korte dager på skolen og flere studiedager. Da er det enklere for meg å lage middag, i tillegg er det jo litt stas å kunne ha maten klar når kjæresten kommer hjem! Minst én av tingene på menyen kommer det oppskrift på her på bloggen ganske snart, forresten...


Først går vi innom en billig butikk, som Rema 1000 eller Kiwi (ofte disse som slåss om seieren i priskriger). I Oslo har de relativt godt utvalg, men mye av sine egne varer og ikke så mye bredde i sortimentet. Jeg er opptatt av å velge mindre og selvstendige produsenter der jeg kan. Men nå handler dette innlegget om økonomi, ikke om å velge småskala osv. Etter en billig butikk går turen til Meny. Her har de mer bredde og de spesielle produktene vi ikke finner på billigbutikkene. Etter å ha vært på Meny ser jeg at det mangler noen ting. Allergivennlig oppvaskmiddel, kokosolje og hampfrø. Dette må jeg nok på en helsekost for å få tak i, men det for bli i morgen!


Når vi kommer hjem må varene pakkes ut og settes på sin plass på kjøkkenet. Jeg er opptatt av orden i kjøkkenskapene, kanskje skrive et eget innlegg om det senere? Når maten er ryddet bort er det bare å begynne på middag!


Som dere så over er ukens meny:
Kremet pasta med spinat og brokkoli, etter denne oppskriften
Thaigryte
Spagetti med deilig tomatsaus
Hjemmelagde lunchkaker
...det A finner på i helga!

Brød
Havregrøt
Quinoasalat
Hjemmelagde energibarer, etter denne oppskriften



Har dere hatt en god start på uka? I dag klarte jeg å stå opp med én gang vekkerklokka ringte. Det skjer ekstremt sjeldent, så stjerne i boka til meg! Startet dagen med en kopp te før det bar avgårde til forelesning. I nisteboksen hadde jeg pai fra igår, nam! Skikkelig digg niste. Vi har om statistikk og forskning innen ernæring nå. Litt tørt, men veldig viktig og egentlig ganske interessant. Forskningsresultater kan fremstilles på forskjellige måter, og "cherrypicking" er et kjent problem. Husk det når du leser i VG og dameblader om helse og ernæring! Ønsker dere en fin dag videre.

2 kommentarer:

  1. Hah, med på shopping herifra skottland, ikke verst :) Selv pleier jeg alltid og gå på Meny når jeg er i Norge - kanskje derfor jeg syns det er dyrt der borte, tihi, nejda!
    Men så mye godt! Utrolig greit med den listen også :) Selv skriver jeg alltid ned handleliste for hånd, har mitt eget lille system, men så er jeg litt gammeldags av meg da :P

    Koselig og studere! Selv begynte jeg på college forrige uke. Det var introduksjonsdag, kan ikke vente til vi begynner skikkelig på fredag - det er florist kurs, og endelig kan jeg bli mer kreativ igjen! Har savnet skolebenken :) Håper du har en finfin uke videre Maria :) x

    SvarSlett
    Svar
    1. En liten virtuell handletur i Oslo ;) Hehe. Jeg skrev alltid for hånd før jeg fikk Wunderlist, den er så grei å bruke når man er to :)

      Lykke til videre på college, håper det lever opp til forventningene dine!

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)