mandag 12. september 2016

Grønne planter for helsa og humøret!

Hei, og god mandagskveld!

I går tok vi en bil fra carpoolen vi er med i og kjørte til Plantasjen på Olavsgaard. Perfekt søndagssyssel! Til dere Osloboere; den på Olavsgaard har bedre utvalg enn de i Oslo by. Da vi kom frem så jeg at det var masse salg og tilbud, hurra! Jeg gikk rundt med et stort smil hele handleturen, for dette er virkelig min type shopping. 


I den nye leiligheten vår ønsker jeg å fylle stua og balkongen (♥) med planter som kan rense luften! Men jeg har noen flere krav. Med en rampete kattunge i hus er det viktig at plantene ikke er giftige. Lillepys smaker jo på absolutt alt hun finner. I tillegg har jeg en allergiker i hus, så plantene må være allergivennlige. Ved hjelp av NASA (!) sin liste over planter som renser luften, kryss-sjekket med NAAF sin liste over allergivennlige planter, kom jeg fram til disse:

Arecapalme, Dypsis lutescens
Grønnrenner, Chlorophytum comosum
Boston-bregne/Sverdbregne, Nephrolepis exaltata
Kimberly Queen bregne, Nephrolepis obliterata
Orkidé, Dendrobium
Orkidé, Phalaenopsis


Vi kjøpte en arecapalme, grønnerenner og sverdbregne. I tillegg kjøpte vi en lyng til balkongen og noen bittesmå nerveplanter til å ha inne. Disse plantene skal være utrolig lettstelte, så ALLE kan få til å ha det grønt og skjønt hjemme hvis de vil! :-) Det ble også litt utstyr, potter, balkongkasser og diverse. Viser dere mer senere når balkongen kommer i stand! Vi har en orkidé fra før, men den blomstrer ikke - så dere får ikke noe bilde av den.


Var ikke dette en søt og buskete snåling? Jeg digger den.

Informasjon fra NAAF om allergivennlige planter finner du her!
NASA sin liste over planer som renser luften finner du her!

God inneluft er viktig, og planter kan bidra til dette. Samtidig er det sunt for sjela å omgis med grønt! Allergikere kan ha blandede følelser for planter, fordi mange planter trigger allergisymptomer. Jeg synes for eksempel at man bør unngå å dekorere med julestjerne eller bjørkeris i det offentlige, da mange mennesker får plager av disse "verstingene". Jeg er strålende fornøyd med å ha funnet flere forskjellige planter som både er allergivennlige og dyrevennlige, og som kan bidra til å gi oss bedre inneklima i byleiligheten vår!


En frodig bregne skal få plass i en hengeampel over balkongen.

Jeg trives veldig godt i Oslo, mye bedre enn jeg hadde trodd før jeg flyttet hit. Men luften her er et problem. Det er til tider høy luftforurensing, særlig på vinteren i områder med mye traffikk. Da savner jeg den deilige, friske sjølufta hjemmefra. Forhåpentligvis vil litt grønt og skjønt i leiligheten ha positiv virkning både på lufta og humøret!


Jeg hadde lyst på den største Arecapalmen, den som er nesten like høy som meg. Men A minnet meg på at vi bor på 40 kvm og ikke i en jungel. Så det ble en mini-versjon som skal få plass i stua.

Nå er det bare å håpe at plantene overlever 2 stk pøbler med poter. Har du grønne fingre? Fortell meg gjerne om hvilke planter du har inne, og om du har noen gode plantetips!

4 kommentarer:

  1. Såååå koselig! Var på Ikea i går og der var det et par madammer som hadde vognen FULL av planter, og jeg så på Kev og han sa "neeeeeei" haha :P Men får nok sneket inn et par planter når vi flytter sammen i november! *lurefjes* Hadde ikke vært dumt med et jungelrom! Tenk så kjekt og sitte der og lese eller studere :P Lille panteren din bøller allerede med plantasjen, oopsi! Men fint blir det da :D xx

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, så dere har Ikea der også, ja! Noen planter må dere jo ha... gjør så mye med hjemmet synes jeg :) Blir liksom friskere og finere med en gang!

      Ja, de to er skikkelig pøbler. Smaker på alle plantene -.-

      Slett
  2. Fint innlegg. Jeg har bare tre planter her i leiligheten og vil fylle opp etterhvert. Merker at det er så godt å omgi meg med noe levende og grønt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig :) Hadde bare to planter før, som ble med fra den gamle leiligheten. Har gledet meg veldig til å fylle på :)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)