torsdag 1. september 2016

Kremet pasta med brokkoli, vår go-to rett på travle dager

På travle dager er det nødvendig å ha noen go-to oppskrifter som ikke tar så lang tid, smaker godt og metter i magen. For oss er denne pastaretten en gjenganger! Den går kjapt å lage, vi liker smaken og den gir oss påfyll av energi. Og du får den lett til prisen av under 100 kr for to personer! Faktisk tror jeg du kan lage fire porsjoner for cirka en hundrings. Så det er perfekt studentmat, med andre ord!


Hvor mange? 2 porsjoner.
Hvor lenge? 15-20 minutter.
Allergi? Melk, gluten. Bruk gjerne glutenfri pasta og laktose-/melkefritt alternativ for en allergivennlig variant.
Vegan? Inneholder melk. Bruk et melkefritt alternativ for vegansk variant. Vi bruker gjerne Oatly sine produkter.

Du trenger:
200 gram pasta, fullkorn
1/2 brokkoli
En neve pinkekjerner
1,5 dl fløte
1 dl rømme eller créme fraîche
Salt og pepper
Rapsolje eller annen stekeolje
Muskat (kan sløyfes)

Kok opp lettsaltet vann til pasta, tilbered så pasta etter anvisning på pakken. Rist pinjekjernene i en tørr panne til de er gylne og det lukter godt av pinjekjerner på kjøkkenet. Viktig å ikke steke dem hardt. Skyll brokkolien og kutt den i mindre biter, stilken også! Ha litt rapsolje i panna med pinjekjernene og tilsett brokkoli. La det steke på medium varme et par-tre minutter før du tilsetter fløte og rømme. Smak til med salt, pepper og muskat. La det småkoke til pastaen er ferdig, tilsett evt. litt mer fløte hvis du ønsker det.

Enjoy!


❤ I denne retten får du blant annet kostfiber fra fullkornspasta, vitamin E og sunt fett fra pinjekjerner, vitamin C, K og B-vitaminer fra brokkolien.

Som du kanskje ser på bildene har jeg brukt tre forskjellige typer pasta her. Denne retten er nemlig perfekt hvis du har litt forskjellige pastarester i skapet som trenger å brukes opp! Bare bruk en klokke med nedtelling, og ha i den pastaen med lengst koketid først. Tilsett så den andre pastaen på riktig tidspunkt. Perfekt måte å bruke opp rester på. Økonomisk og miljøvennlig!

Hva er din go-to mat på de travelste dagene?

2 kommentarer:

  1. Hei. Ville bare si at pinjekjerner er det mange som er allergiske for. Så det kan føyes til under allergener :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for kommentaren :-) Grunnen til at jeg ikke har skrevet det er fordi det ikke er en av de vanligste, merkepliktige allergenene såvidt jeg vet. Man kan jo være allergisk mot det meste, så forholder meg til de vanligste når jeg skriver oppskriftene. Hvis ikke blir det fort veldig mye å tenke på! Har man allergier må man jo uansett passe på.

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)