søndag 4. september 2016

Å planlegge uka som kommer

God søndag! Håper dere har hatt en fin helg? Vi jobber i leiligheten, og nå begynner vi å se resultater. Hurra! Det er skikkelig stas. I dag tenkte jeg å snakke litt om å planlegge uka som kommer. Da tenker jeg såklart i forhold til mat og handling. Dette er noe som er kjempelurt hvis du ønsker å spare penger og kaste mindre mat. Månedens tema er som sagt billig og god middag.

Når vi planlegger pleier vi først å se over timeplanen, for å se hvordan uka blir. Hvilke dager blir travle, hvilke har vi god tid? Noen ganger har kanskje en av oss bedre tid enn den andre. Slik fordeler vi dagene for hvem som lager middag. Det er vel ingen hemmelighet at jeg lager mest mat hjemme, men A kan også lage god middag! Det blir liksom naturlig når matlaging er hobbyen min, og jeg har denne bloggen da. Når menyen planlegges tar vi også en kikk i kjøkkenskapene for å se om vi har noe som kan brukes opp, eller noe med kort holdbarhet.


Vi bruker appen Wunderlist til planlegging. Det er helt genialt! Du kan delegere oppgaver og sette forfallsdato. Altså kan jeg lage en liste som heter "Ukens meny", legge inn spagetti, delegere den til Anders og ha forfallsdato tirsdag 06.09.2016. Da skal altså A lage spagetti til middag på tirsdag! I tillegg lager vi handleliste, som oppdateres mens vi er på butikken. Altså når du krysser ut brokkoli forsvinner brokkoli fra både min og A sin handleliste, så lenge man har på nett. Du kan selv velge hvilke lister som er bare dine, og hvilke du deler med andre. Denne appen har jeg blitt sååå glad i, altså. Jeg er listemenneske, for dere som ikke vet det.


Når menyen er planlagt og handlelisten skrevet må vi naturlig nok på butikken. Vi prøver å begrense det til to ganger ukentlig. Det er fordi at hvis du kjøper spinat på mandag og skal bruke den på søndag kan det hende den blir dårlig. Mandag og torsdag er gode handledager for oss. Da tar vi med handlenett og drar først til en billig butikk som Rema eller Kiwi, deretter til en dyrere som Meny for de litt mer spesielle tingene.

I morgen tenkte jeg å ta dere med på handleturen. Før det kan dere ta en kikk på disse innleggene hvis dere trenger inspirasjon! Pleier du å planlegge, eller er du av typen som kjøper det du har lyst på fra dag til dag?

4 kommentarer:

  1. Så smart å planlegge på denne måten.
    Jeg er ikke flink til å planlegge. Men jeg prøver å finne ut hva vi skal ha til middag, kvelden i forveien, slik at jeg kan bruke litt tid på formiddagen mens S er i bhg til å forberede middagen. Så blir han med på siste rest av matlagingen når han kommer hjem, og jeg slipper å bruke laaang tid ved kjøkkenbenken rett etter at jeg henter han.

    SvarSlett
  2. Fint at han får være med på litt av matlagingen, samtidig som du slipper å stå ved kjøkkenbenken hele ettermiddagen :)

    SvarSlett
  3. Koselig! Og veldig kjekt at du og A har funnet en handle-symbiose! Jeg er veldig glad i og planlegge på en søndag, da jeg har en heeeel ny uke foran meg :D I november flytter jeg inn med kjæresten, og han vet hvordan jeg er, men liker også de fleste rettene som jeg foreslår :)

    Jeg putler med mitt og velger mat som jeg tror og håper begge liker (han er mest på data'en). Hvis jeg har dårlig tid eller nærmest null kroner på bok, ja da kjøper jeg inn frukt og grønt, også ser jeg hva jeg har i skuffer og skap. Den siste måneden har det blitt to typer linse supper på dager som jeg enter ikke har tid eller penger! Men herlighet så godt det blir uansett :)


    På en uke handling til meg selv bruker jeg vel £30 om jeg kjøper litt luksus ting, mens som regel om vi ikke planlegger og går ut og kjøper ting til ËN middag og ikke fire, så blir det ofte at vi bruker £15 på bare den ene handleturen.... Såja, sparer på dette, det gjør man :)

    Koselig liten post :) x

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du flytter inn med kjæresten:) Høres ut som du er flink til å røre sammen noe godt med det du har i skapet, det er en GOD egenskap tror jeg! :D

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)