mandag 24. oktober 2016

Lys, glutenfri paibunn

Her får du oppskrift på lys, glutenfri paibunn til middagspai! Det er altså ikke en søt oppskrift til dessertpai. Hvis du ønsker en grovere oppskrift så finner du det her.


Hvor mange? 1 pai
Hvor lenge? Lages en time før selve paien.
Vegan? Inneholder smør.

Du trenger:
3 dl lys, glutenfri melblanding
150 g smør
2 ss vann
1/2 ts salt

Smuldre smør og mel i en bolle. Bruk hendene eller kjøkkenmaskin til å blande det sammen. Bland inn vann og salt. Pakk deigen inn i plastfolie og la den ligge i kjøleskapet en times tid.

Forvarm ovnen til 225ºC.

Press deigen ut i en paiform. Hvis den er for hard så bare knar du den litt med hendene. Prikk deigen med en gaffel og stek den så på 225ºC i 10-15 minutter.

Fyll paien med ditt favorittfyll, stek den og kos deg! :-)

2 kommentarer:

  1. Denne oppskrifta var ubrukelig. Jeg skulle lage glutenfri pai til en venninne og når jeg stekte "paiskallet" så ble det en boblende masse nedi forma som ikke var egenet til å ha noe godt oppå!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Maja! Det var kjipt å høre! Men takk for tilbakemeldingen. Jeg har laget denne oppskriften mange ganger, med Toro melblanding. Hvilken melblanding brukte du? Jeg har nemlig hatt en lignende opplevelse en gang jeg lagde pai med Semper melblanding. Selv om det var den melblandingen som var beregnet på pai o.l. Husker du hvilken du brukte? Hvis det var Toro så vet jeg ikke hva som kan ha gått galt, men noen ganger går det jo galt på kjøkkenet.

      Skal endre oppskriften til å spesifisere Toro når jeg har tilgang til PC :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)