mandag 13. februar 2017

En fantastisk helg + litt om motivasjon og mestring

Hei, og god mandag! Jeg har hatt en helt fantastisk fin helg som jeg skulle ønske at varte enda lengre. Da blir liksom mandagen litt ekstra grå. Vi dro på hyttetur på fjellet fra fredag til søndag. Hele helga var det sol, blå himmel og tilnærmet vindstille.


Forrige lørdag måtte jeg avlyse alle planer og bli hjemme på sofaen med en god dose smertestillende innabords. Denne lørdagen gikk jeg over en mil på ski og hadde det kjempefint. Livet med kronisk sykdom er uforutsigbart, og ordet "dagsform" får en helt ny betydning. Jeg tror ikke man kan forstå hva utmattelse er før man har kjent det selv. De to siste ukene har vært slitsomme. Jeg henger etter på skolearbeid og er ikke i nærheten av å nå treningsmålene jeg har satt meg. Derfor setter jeg nok ekstra stor pris på gode dager som disse! :-)


Lørdag morgen lagde vi grove speltpannekaker etter denne oppskriften før vi dro ut. I nisteboksen hadde vi litt kjeks, sjokolade og kakao på termokopp :-) Elsker termokoppen min fra Contigo, anbefales!


Til middag lagde vi sinnsykt god tomatform etter denne oppskriften!

For noen år siden ødela jeg kneet mitt, og beinet har aldri blitt det samme etter denne skaden. Fortsatt sliter jeg med smerter, dårligere balanse og styrke i det éne benet. Derfor er ting som f.eks. langrenn vanskelig og helt ærlig litt skummelt. Men med en tålmodig kjæreste og litt trening av viljestyrkemuskelen har jeg fått til mer enn jeg trodde da vi dro opp på fjellet. Det er utrolig hvor mye tankene våre har å si, og dét har jeg veldig lyst til å lære mer om. Frem til nå har jeg ihvertfall forstått at viljestyrken er som en muskel som kan trenes, men også trenger restitusjon. Og motivasjon henger tett sammen med mestringsfølelse. Noe jeg har kjent på denne helga!

Jeg ville skrive litt om dette fordi jeg ønsker ikke å bli en sånn person som bare legger ut fine bilder på instagram, uten å nevne noe om de kjipe dagene. Livet går opp og ned, og det er ikke slik at det er sol og nypreppa løyper hver dag liksom ;-) Hehe.


Se så fint det var! Winter wonderland, eller hva?!

Her i Oslo skinner sola fra blå himmel, noe som virkelig hjelper på mandagsfølelsen. Og så er det jo godt å være tilbake til de to pelsdottene mine som har hatt barnevakt i helga. Den ene ligger på fanget mitt og maler mens jeg skriver, søtnos. Nå må jeg komme i gang med skolearbeid, så får vi se om ikke det blir en tur ut i sola i løpet av ettermiddagen. Ukens middager må også planlegges og handles inn til.

Hadde du en fin helg? :-)


3 kommentarer:

  1. Helt nydelige bilder Maria<3 Det hørtes ut som en perfekt helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Ragnhild! Var virkelig noen fine dager :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)