søndag 19. mars 2017

Kjøleskapsgrøt med havre, chia og kakao

Kjøleskapsgrøt har blitt min nye frokostfavoritt. Frokost for oss som ikke liker frokost. Kjøleskapsgrøt lager du klar om kvelden, så er frokosten ferdig laget når du står opp dagen etter! Lager du den i en tett boks er den perfekt å ta med på bussen eller spise når du kommer frem på jobb/skole - det gjør jeg ofte.


Jeg må innrømme at den ikke alltid ser ut som på disse bildene. Vanligvis er det mer som en rar miks av sjokolademelk og havregryn. Men alle liker jo å pynte seg for bilder ;-) Det finnes sikkert en million oppskrifter på kjøleskapsgrøt og "over night oats" på nettet, men dette er altså slik jeg pleier å gjøre det.



Kjøleskapsgrøt, over night oats, med havre, chia og kakao

Til en porsjon trenger du:
1 dl havregryn
1,5 ss chiafrø
0,5-1 ss kakaopulver
Ca. 1 ss honning
2 dl melk
Et lite dryss salt

Hvis du bruker glutenfrie havregryn er denne helt glutenfri.
Bruk gjerne plantebasert melk for vegansk/melkefri variant.

Bruk gjerne en boks eller et glass med lokk til å ha grøten i. Bland havregryn, chiafrø og kakao. Jeg er veldig glad i kakao og mørk sjokolade, så jeg kjører på med en del kakaopulver. Men hvis du ikke er så glad i kraftig kakaosmak så bruk litt mindre. Bland inn honning og melk. Dekk til eller sett på lokk, og sett grøten i kjøleskapet til du skal spise den.

Rør godt i grøten før du spiser. Jeg synes det er godt å drysse bittelitt salt over før jeg spiser, men det er smak og behag. Spis gjerne grøten med litt hakkede nøtter og frukt eller bær.

Lag gjerne dobbel porsjon om du synes det blir litt for lite til frokost. Eller fyll på med masse nøtter, frukt, bær og kanskje litt cottage cheese eller noe annet du liker.


Havre er en sunn kornsort med kostfiber som metter godt. Betaglukaner i havre er en type fiber som skal være ekstra gunstig for kolesterolet og blodsukkeret. Les mer om betaglukaner og havre hos Bramat.no her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)